In this study, it was aimed to determine the opinions
of the managers
working in the special education school about the occupational health and
safety in schools. A total of nine administrators, six of whom are male
and three of whom are female, participated in the
study-special education school. The research was designed according to the
qualitative research design and the data were collected by semi-structured
interview technique. The interviews lasted between 17 minutes to eight. The
data obtained from the interviews were analyzed by descriptive analysis
technique. As a result of the research, the managers working in the special
education school commented about occupational health and safety practices that
it was an application that should be correct, show and developed. It was
detected that the possible risks and hazards were not window locks, slippery
flor, electrical outlets, pointed corners of the tables in the special
education school classes. Managers expressed the opinion about the danger that
could arise in the school and in the class. It has been found that the
managers Works such as fixing the cabinets, setting up the fire alarm system,
building the disabled ramp in their schools. They expressed their opinion that
seminars were held for managers and teachers about personal protective
equipment.
Bu araştırmada, özel eğitim okulunda çalışan
yöneticilerin İş Sağlığı Güvenliği’ne ve yapılan uygulamalara yönelik
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya özel eğitim okulunda
yöneticilik yapan altısı erkek, üçü kadın olmak üzere toplam dokuz yönetici
katılmıştır. Araştırma
nitel araştırma desenine göre kurgulanmış olup araştırmada yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Görüşmeler sekiz ile 17 dakika
arasında sürmüştür. Yapılan görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz
tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel eğitim okulunda çalışan
yöneticiler iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları hakkında doğru, göstermelik ve
geliştirilmesi gereken bir uygulama olduğu hakkında görüş bildirmişlerdir. Özel
eğitim okulu sınıflarında olası risklerin ve tehlikelerin pencere kilitlerinin
olmaması, kaygan zemin, elektrik prizleri, masaların sivri köşeleri olduğu
bulgulanmıştır. Yöneticiler; zemin uyarı levhalarının konulmasıyla okulda ve
sınıfta oluşabilecek tehlikelerin kontrol altına alınabileceğine yönelik görüş
bildirmişlerdir. Yöneticilerin, okullarında dolapları sabitleme, yangın alarm
sistemini kurma, engelli rampasının yapılması gibi çalışmalar yaptığı
bulgulanmıştır. Kişisel koruyucu donanımlar konusunda idareci ve öğretmenlere
yönelik seminerlerin yapıldığına yönelik görüş bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |