This study presents approaches for identifying a route and selecting alternative routes by changing the followed route in accordance with traffic density, which is a huge problem for especially big cities, and according to information on this density. Normally, navigation devices identify the route by selecting the shortest way from the departure point to the destination point in accordance with the spatial data they obtain from the satellite. Instant traffic information is not considered in this selection. The most important attribute of this study is that the most suitable route will be selected by including the instant traffic information received in certain intervals and it will have the flexibility to change this selected route due to traffic on that route. With a study to be carried out with Başarsoft that provides substantial GIS (Geographic Information System) data to many navigation companies, it is aimed that the most suitable route is identified with a simulation where both GPS (Global Positioning System) and instant traffic data will be used. Thus, the impact of instant traffic data on identification of the route will be analysed.
Bu çalışmada, özellikle büyük şehirler için büyük bir sorun olan trafik yoğunluğunun ve bu yoğunluk bilgisinin gidilecek rotanın belirlenmesi veya takip edilmekte olan rotanın değiştirilerek alternatif güzergahların seçilmesine ilişkin yaklaşımlar sunulmaktadır. Normalde navigasyon cihazları güzergahı, uydudan aldıkları konum bilgisine göre harekete başlama noktasından gidilecek hedef noktasına en kısa yolu seçerek belirlerler. Bu seçimde anlık trafik bilgileri dikkate alınmamaktadır. Bu çalışmanın en önemli özelliği, belirli zaman aralıklarında gelen anlık trafik bilgilerinin sisteme dahil edilerek en uygun rotanın seçilmesi ve seçilen bu rotanın rota üzerinde trafikten kaynaklanan sebeplerden dolayı değiştirilebilme esnekliğine sahip olacak olmasıdır. Birçok navigasyon şirketine zengin GIS (Geographic Information System) verisi sunan Başarsoft ile yapılacak bir çalışma ile hem GPS (Global Positioning System) hem de anlık trafik verilerinin kullanılacağı bir benzetim ile en uygun güzergahın tespitinin yapılması hedeflenmektedir. Böylece anlık trafik verilerinin güzergahın belirlenmesine etkisi irdelenmiş olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Computer Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |