Music is the language by which we express our feelings and thoughts. To be able to use the language of music more effectively, we use a variety of musical expressions. Playing techniques, nuances and tempo, the strengthening of musical expression, enrichment and deepening play adecisive role. main aim of this research is to measure students` piano techniques and cognitive levels of musical terms used in piano education in Music Education Department. To this end, the opinion of the expets in the field of the piano students` speed terms, speed variables and playing techniques of teh musical expression of nuance in terms of "Cognitive Level Survey" applied to it. The data obtained by researchers at teh frequency (f) and percentage (%) values are calculated and procssed and interpreted. As a result, its observed that students don`t have enough knowledge about tempo terms, tempo variables, nuance terms, musicality and playing techniques.
Müzik duygu ve düşüncelerimizi anlattığımız bir dildir. Müzik dilinin daha etkili bir biçimde kullanılabilmesi için çeşitli müzikal ifadelerden yararlanılmaktadır. Çalma teknikleri, nüansler ve tempo, müzikal ifadenin güçlenmesinde, zenginleşmesinde ve derinleşmesinde önemli rol oynar. Bu araştırma, Müzik Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin, piyano derslerinde seslendirdikleri eserlerde yer alan çalma teknikleri ve müzikal terimlere yönelik bilişsel düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla öğrencilere, piyano alanındaki uzmanların görüşü alınarak hız terimleri, hız değişkenleri, nüans terimleri, müzikal ifade ve çalma tekniklerini içeren "Bilişsel Düzey Anketi" uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacıar tarafından frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanarak işlenmiş ve yorumlanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin hız terimleri, hız değişkenleri, nüans terimleri, müzikal ifade ve çalma tekniklerinin anlamlarını çoğunlukla yanlış bildikleri saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 3 |