This research was done with the aim of measure the
knowledge level of 12th. Grade high school of fine arts students about the kind
of education the institutions training professional music education (Turkish
music education, western music education, etc.) and the content of education
(instrument training, vocal training, theory education, etc.). This research matter
in terms of eliminate frustrations by enabling the right choice in the university
elections of students, to be able to prevent material and moral damage after winning
the university and be- have conscious about the preferences of music departments
of universities to receive training. The universe of the research is composed
of the eighty one fine arts high school giving music education in Turkey. The sample
is composed of 12th grade students from fourteen fine arts high school selected
as territorially. İn the research data prepared by the researcher, semi-structured
data were collected by the collect tool. The results obtained from 214 students
who participated in the survey are tabulated with rates arithmetic average and frequency.
It was inferred that the knowledge level of students about music departments of
universities is not adequate.
Fine Art High Schools Music Departments Knowledge Level of Students Professional Music Training Institutions in Turkey Music Departments of Fine Art High School
Bu
araştırma güzel sanatlar lisesi 12. Sınıf müzik bölümü öğrencilerinin, üniversitelerin
mesleki müzik eğitimi veren kurumların eğitim türü (Türk müziği eğitimi, Batı
müziği eğitimi) ve eğitim içeriği (Çalgı eğitimi, ses eğitimi, kuram eğitimi,
vb.) hakkındaki bilgi düzeylerini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma
öğrencilerin, üniversite seçimlerinde doğru tercihler yapmasını sağlayarak
hayal kırıklıklarını ortadan kaldırmak, üniversiteyi kazandıktan sonra maddi ve
manevi zararın önüne geçebilmek ve eğitim alacakları üniversitelerin müzik
bölümleri tercihlerinde bilinçli davranması açısından önem taşımaktadır.
Araştırmanın evreni; Türkiye’de müzik eğitimi veren seksen bir güzel sanatlar
lisesinden oluşmaktadır. Örneklemi ise; bölgesel olarak seçilen on dört güzel
sanatlar lisesi müzik bölümü 12. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada
veriler araştırmacı tarafından hazırlanan, yarı yapılandırılmış veri toplama
aracı ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan 214 öğrenciden elde edilen veriler
frekans ve aritmetik ortalama değerleriyle tablolaştırılmıştır. Öğrencilerin
Üniversitelerin müzik bölümleri hakkındaki bilgi düzeylerinin yeterli düzeyde
olmadığı sonucuna varılmıştır.
Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Öğrenci Bilgi Düzeyi Türkiye’de Mesleki Müzik Eğitimi Veren Kurumlar GSL Müzik Bölümü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |