Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı”

Year 2019, Volume: 14 Issue: 4, 306 - 319, 26.10.2019

Abstract

Bu çalışmada Çocuk Tiyatrosunda müziğin işlevi, sözlü–sözsüz
olarak müziğin kullanımı Hasan Erkek’in “Sevgi Çemberi”, Sema–Erbil Göktaş’ın
“Büyülü Göl”, Fikret Terzi’nin “Miyhavlar Tiyatrosu”, Nurullah Kalkan’ın “Kaç
Tilki Kaç”, Ülkü Ayvaz’ın “Teneke Şövalyeler”, Rainer Hachfeld’in “Ketçaplı
Spagetti” ve Volker Ludwig’in “Bella, Patron ve Bulli” isimli oyunları
üzerinden ele alınmıştır. Çocuk oyunlarında müziğin işlevi ve kullanımının
ortaya çıkarılması amacıyla “Giriş Müziği, Karakter Tanıtmak, Durum Tanıtımı,
Atmosfer Yaratmak, Duyguları ifade Etmek ve Final Müziği” olarak altı başlık
altında bakılmıştır. Örnek oyunlar üzerinden elde edilen bulgular sonucunda;
müziğin çocuk oyunlarında çok önemli bir işleve sahip olduğu, genellikle sözlü
müziklere (şarkılara) yer verildiği, seçilmiş olan başlıklarda çocukların algı
düzeyi, dikkat süreleri, hikâyeyi takip etme ve düşünme becerileri gibi
faktörler göz önünde bulundurularak kullanıldığı ve bir unsurdan ziyade bütünün
bir parçası olduğu görülmüştür. 

References

  • [1] Ayvaz, Ü., (2002). Teneke Şövalyeler. İstanbul: Cem Yayınevi Çocuk Dizisi.
  • [2] Erkek, H., (2016). Sevgi Çemberi. İstanbul: Gelengi Yayınları.
  • [3] Esslin, M., (1996). Dram Sanatının Alanı. (Çev. Özdemir Nutku) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • [4] Goldberg, M., (2008). Tiyatro ve Çocuk. (Çev. Funda Özşener) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [5] Göktaş, S.E., (2005). Büyülü Göl. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [6] Hachfeld, R., (1998). Ketçaplı Spagetti. (Çev. Duygu Atay) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [7] Karasar, N., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler- Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • [8] Kuyumcu, N., (2003). Çocuklarla Eğitiminde Tiyatro. İstanbul: Papirus Yayınları.
  • [9] Kuyumcu, N., (2007). Çocuk Tiyatrosu mu Dediniz. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [10] Ludwig, V., (1998). Bella, Patron ve Bulli. (Çev. Duygu Atay) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [11] Pavıs, P., (2000), Gösterimlerin Çözümlemesi. (Çev. Şehsuvar Aktaş) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [12] Samurçay, N., (2008). Çocuk Psikolojisi Açısından Tiyatro. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 26(26):7-38.
  • [13] Saygı, B., (2015). Çocuk Tiyatrosunda Reji. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [14] Schneider, W., (2005). Çocuklar İçin Tiyatro. (Çev. Ayşe Selen) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [15] Wood, D. and Grant, J., (1999). Theatre for Children. ss:74 Chicago, USA.
  • [16] Yönetken, H.B., (1993). Türkiye’de Müzik Eğitiminin Önemi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 4, 306 - 319, 26.10.2019

Abstract

References

  • [1] Ayvaz, Ü., (2002). Teneke Şövalyeler. İstanbul: Cem Yayınevi Çocuk Dizisi.
  • [2] Erkek, H., (2016). Sevgi Çemberi. İstanbul: Gelengi Yayınları.
  • [3] Esslin, M., (1996). Dram Sanatının Alanı. (Çev. Özdemir Nutku) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • [4] Goldberg, M., (2008). Tiyatro ve Çocuk. (Çev. Funda Özşener) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [5] Göktaş, S.E., (2005). Büyülü Göl. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [6] Hachfeld, R., (1998). Ketçaplı Spagetti. (Çev. Duygu Atay) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [7] Karasar, N., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler- Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • [8] Kuyumcu, N., (2003). Çocuklarla Eğitiminde Tiyatro. İstanbul: Papirus Yayınları.
  • [9] Kuyumcu, N., (2007). Çocuk Tiyatrosu mu Dediniz. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [10] Ludwig, V., (1998). Bella, Patron ve Bulli. (Çev. Duygu Atay) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [11] Pavıs, P., (2000), Gösterimlerin Çözümlemesi. (Çev. Şehsuvar Aktaş) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [12] Samurçay, N., (2008). Çocuk Psikolojisi Açısından Tiyatro. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 26(26):7-38.
  • [13] Saygı, B., (2015). Çocuk Tiyatrosunda Reji. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [14] Schneider, W., (2005). Çocuklar İçin Tiyatro. (Çev. Ayşe Selen) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • [15] Wood, D. and Grant, J., (1999). Theatre for Children. ss:74 Chicago, USA.
  • [16] Yönetken, H.B., (1993). Türkiye’de Müzik Eğitiminin Önemi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayhan Helvacı 0000-0003-3305-2678

Elif Bağcı 0000-0002-1024-3212

Publication Date October 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA Helvacı, A., & Bağcı, E. (2019). Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı”. Fine Arts, 14(4), 306-319.
AMA Helvacı A, Bağcı E.Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı.” Fine Arts. October 2019;14(4):306-319.
Chicago Helvacı, Ayhan, and Elif Bağcı. “Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi ‘Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı’”. Fine Arts 14, no. 4 (October 2019): 306-19.
EndNote Helvacı A, Bağcı E (October 1, 2019) Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı”. Fine Arts 14 4 306–319.
IEEE A. Helvacı and E. Bağcı, “Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi ‘Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı’”, Fine Arts, vol. 14, no. 4, pp. 306–319, 2019.
ISNAD Helvacı, Ayhan - Bağcı, Elif. “Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi ‘Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı’”. Fine Arts 14/4 (October 2019), 306-319.
JAMA Helvacı A, Bağcı E. Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı”. Fine Arts. 2019;14:306–319.
MLA Helvacı, Ayhan and Elif Bağcı. “Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi ‘Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı’”. Fine Arts, vol. 14, no. 4, 2019, pp. 306-19.
Vancouver Helvacı A, Bağcı E. Çocuk Tiyatrosunda Müziğin İşlevi “Sözlü–Sözsüz Müzik Kullanımı”. Fine Arts. 2019;14(4):306-19.