Research Article
BibTex RIS Cite

Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi

Year 2020, Volume: 15 Issue: 3, 200 - 216, 18.07.2020

Abstract

      Türk kültürünü yansıtan halk ezgileri çok seslendirme çalışmaları için geniş ve önemli bir birikimi temsil etmektedir. Türkülerin küresel boyutta hak ettiği yerini alması bakımından gerçekleştirilen çok seslendirme uygulamalarına cumhuriyet dönemi içerisinde başlanmıştır. Ezgilerin çok seslendirilmesi için üçlü armoni, kontrpuan ve dörtlü armoni (İlerici Armonisi) yaklaşımları bulunmakta ve hangisinin tercih edilmesine ilişkin olarak farklı görüşler bulunmaktadır. Bu çalışmada çoksesli Türk müziği dağarına hizmet etmesi bakımından, Isparta yöresine ait olan “Çayır Çimen Geze Geze” türküsü araştırmacı tarafından ilgili üç ayrı yaklaşımla çok seslendirilmiştir. Ezginin karakterinin korunması bakımından “literatür tarama” yöntemi ile Isparta türkülerine ilişkin olmak üzere ön-araştırma yapılmıştır. Üretilen çoksesli uygulamalar ezginin formundaki cümleler baz alınarak alt alta sunulmuş; analiz edilmiş; teknik bakımdan birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Bu uygulamalar kullanılarak ilgili türkü yaylı çalgılar ve solo soprano için düzenlenmiştir. Oluşturulan düzenleme içerisinde bu üç yaklaşımın, ezginin cümle yapısına dikkat etmek kaydıyla iç içe ve birbirlerini destekler nitelikte kullanılabildiği görülmüştür.

References

  • [1] Elçi, A.C., (2008). Tarihsel Gelişim Bağlamında Türk Halk Müziği Araştırmaları. Millî Folklor, 20(78):37-54. s.46.
  • [2] Heussenstamm, G., (t.y.). Handbook of Tonal Counterpoint (Chapter Four). Erişim Adresi: https://freecounterpointonline. weebly.com/uploads/8/4/4/5/8445351/chapter_4.pdf. s.25,32.
  • [3] İlerici, K., (1970). Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. s.113.
  • [4] Köse, Y., (2012). Uygulamalı Armoni Öğretimi. (1. Kitap). İzmir: Arvo Yayınları. s.15.
  • [5] Köse, Y., (2012). Uygulamalı Kontrapunt Öğretimi. İzmir: Arvo Yayınları. s.113.
  • [6] Murphy, B., (2018). Four Part-Writing (Satb Style). Yayımlanmamış Ders Notu, School of Music, University of Tennessee, Knoxville. Erişim Adresi: https://musictheory materials.utk.edu/wp-content/uploads/2019/01/Part-writing-Rules.pdf. s.9.
  • [7] Özdemir, M., (2001). Armoni. İzmir: Kanyılmaz Matbaacılık. s.26.
  • [8] Reinhard, K. & Reinhard, U., (2007). Türkiye’nin Müziği Cilt-2 Halk Müziği. (Çeviren: Sinemis Sun). Ankara: Sun Yayınevi. s.123.
  • [9] Sağlam, A., (2001). Türk Müziğinde Çokseslilik Uygulamaları ve İlerici Armonisi. İstanbul: Pan Yayıncılık. s.261,270.
  • [10] Say, A., (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. s.135.
  • [11] Türkmen, U., (2007). Türk Müziğinde Çokseslilik Tartışmaları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1):177-194. s.182,186,192-193.
  • [12] Yılmaz, Z., (2007). Türk Mûsıkîsi Dersleri. İstanbul: Çağlar Mûsıkî Yayınları. s.53.
  • [13] https://isparta.ktb.gov.tr/TR-71007/isparta-turkuleri-hakkinda. html. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
  • [14] http://www.eksd.org.tr/ussak-makami/. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
  • [15] https://www.turkcebilgi.org/turkuler/isparta-turkuleri/cayir-cimen-geze-geze-29574.html. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
Year 2020, Volume: 15 Issue: 3, 200 - 216, 18.07.2020

Abstract

References

  • [1] Elçi, A.C., (2008). Tarihsel Gelişim Bağlamında Türk Halk Müziği Araştırmaları. Millî Folklor, 20(78):37-54. s.46.
  • [2] Heussenstamm, G., (t.y.). Handbook of Tonal Counterpoint (Chapter Four). Erişim Adresi: https://freecounterpointonline. weebly.com/uploads/8/4/4/5/8445351/chapter_4.pdf. s.25,32.
  • [3] İlerici, K., (1970). Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. s.113.
  • [4] Köse, Y., (2012). Uygulamalı Armoni Öğretimi. (1. Kitap). İzmir: Arvo Yayınları. s.15.
  • [5] Köse, Y., (2012). Uygulamalı Kontrapunt Öğretimi. İzmir: Arvo Yayınları. s.113.
  • [6] Murphy, B., (2018). Four Part-Writing (Satb Style). Yayımlanmamış Ders Notu, School of Music, University of Tennessee, Knoxville. Erişim Adresi: https://musictheory materials.utk.edu/wp-content/uploads/2019/01/Part-writing-Rules.pdf. s.9.
  • [7] Özdemir, M., (2001). Armoni. İzmir: Kanyılmaz Matbaacılık. s.26.
  • [8] Reinhard, K. & Reinhard, U., (2007). Türkiye’nin Müziği Cilt-2 Halk Müziği. (Çeviren: Sinemis Sun). Ankara: Sun Yayınevi. s.123.
  • [9] Sağlam, A., (2001). Türk Müziğinde Çokseslilik Uygulamaları ve İlerici Armonisi. İstanbul: Pan Yayıncılık. s.261,270.
  • [10] Say, A., (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. s.135.
  • [11] Türkmen, U., (2007). Türk Müziğinde Çokseslilik Tartışmaları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1):177-194. s.182,186,192-193.
  • [12] Yılmaz, Z., (2007). Türk Mûsıkîsi Dersleri. İstanbul: Çağlar Mûsıkî Yayınları. s.53.
  • [13] https://isparta.ktb.gov.tr/TR-71007/isparta-turkuleri-hakkinda. html. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
  • [14] http://www.eksd.org.tr/ussak-makami/. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
  • [15] https://www.turkcebilgi.org/turkuler/isparta-turkuleri/cayir-cimen-geze-geze-29574.html. Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yaşar Özelma 0000-0003-4475-3197

Publication Date July 18, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Özelma, Y. (2020). Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi. Fine Arts, 15(3), 200-216.
AMA Özelma Y. Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi. Fine Arts. July 2020;15(3):200-216.
Chicago Özelma, Yaşar. “Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması Ve Karşılaştırmalı Analizi”. Fine Arts 15, no. 3 (July 2020): 200-216.
EndNote Özelma Y (July 1, 2020) Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi. Fine Arts 15 3 200–216.
IEEE Y. Özelma, “Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi”, Fine Arts, vol. 15, no. 3, pp. 200–216, 2020.
ISNAD Özelma, Yaşar. “Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması Ve Karşılaştırmalı Analizi”. Fine Arts 15/3 (July 2020), 200-216.
JAMA Özelma Y. Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi. Fine Arts. 2020;15:200–216.
MLA Özelma, Yaşar. “Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması Ve Karşılaştırmalı Analizi”. Fine Arts, vol. 15, no. 3, 2020, pp. 200-16.
Vancouver Özelma Y. Çok Seslendirme Yaklaşımlarının Isparta Türküsü Örneği Üzerinde Uygulanması ve Karşılaştırmalı Analizi. Fine Arts. 2020;15(3):200-16.