We can look at the pictures of children either a game or of an effort of presenting the things token from the world they live, but in both sitvations. We see the reflection of a man's pure perception. Seeing is the most effective way of communication of achild with the world he lives in. And also the most effective method of differentation of childrens' sensitivity is understanding of their manner of seeing . There are some elements that cause the opening of a different window in earh person; these are, faculty of seeing conscious mation with information and presense of real light with the light of intelligence. The aim of this study is forming a road map for analysing the seeing manner of children, by the help of art they produced and our second aim is to produce a deeply view to the images created by children who discover producing art in an interesting and mystical way in their growing progress. By this way we can analyse the reasons of different seeing manners and how they look at the world.
Çocuklaryn yaptyklary resimlere bir oyun veya ya?adyklary dünyadan aldyklaryny tekrar dünyaya sunma çabasy olarak bakalym, her iki durumda da katy?yksyz insan algysynyn yansymalaryny görürüz. Çocu?un da ya?ady?y dünya ile kurdu?u en etkili ileti?im görme yoluyla gerçekle?ir. Çocuklaryn duyarlylyklarynyn ayrymyny yapabilmede kullanylacak en etkili araç görme biçimlerini anlamak olacaktyr. Görme yetisi ve bilgiyle hareketlenen bilinç, gerçek y?y?yn varly?y ile us'taki y?yk, bütün bunlar her insan yavrusunda farkly bir pencerenin açylmasyny sa?layan unsurlardyr. Bu çaly?manyn amacy, çocuklaryn, ürettikleri sanat yoluyla görme biçimlerinin çözümlenmesi için bir yol haritasy olu?turabilmektir. Geli?im sürecinde sanat üretmeyi çok ilginç ve gizemli bir ?ekilde ke?feden çocuklaryn yarattyklary imgelere derinlemesine bir baky? geli?tirebilmek, bu yolla onlaryn ya?adyklary dünyayy nasyl algyladyklaryny, dolayysyyla görme biçimlerinin ayrymlyly?ynyn sebeplerini analiz etmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences in Qualitative Research |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 3 |