Since the petroleum, one of the energy sources, will be depleted at the near future, the researches on alternatives have been increased recently. Besides, the researches to reduce exhaust emissions caused from diesel and gasoline engines were increased to prevent the pollution resulted from such kind of engines. The vegetable oil based fuels have a considerable potential in reducing diesel engine based pollution. The aim of this study is to investigate the emissions resulted from a diesel engine operated with rapeseed oil. Crude rapeseed oil was mixed with diesel fuel by the volume of 20% CRO-%80 DF called here (O20) and 50% CRO-%50 DF called here (O50). The blend fuels were used in a single cylinder, four stroke, and naturally aspirated diesel engine. The fuels were also preheated to 100 ºC before using in the engine. The main purpose of this study is to clarify the effect of preheating on NOx, CO and smoke emission emissions of a diesel engine. Results show that preheating of CRO lowered CRO's viscosity and provided smooth fuel flow. It can also be concluded that preheating of the fuel have positive effects on emissions when operating with vegetable oil.
Enerji kaynaklarından biri olan petrolün yakın bir zamanda tükenecek olması petrole alternatif olabilecek kaynaklar üzerinde araştırmaları yoğunlaştırmaktadır. Bunun yanı sıra özellikle son yıllarda dünyanın büyük bir problemi haline gelen hava kirliliği artışının önlenmesi amacıyla endüstriyel kirlililiğin ve istenilmeyen dizel ile benzinli motorların emisyonlarının azaltılması için çalışmalar yoğunlaşmıştır. Bitkisel yağ kökenli yakıtlar yanma sonucu oluşan emisyonlarının azaltılmasında da önemli bir potansiyele sahiptir. Bu çalışmanın amacı; bitkisel yağlardan olan kanola yağının önceden ısıtılarak bir dizel motorunda kullanımından kaynaklanan egzoz emisyonlarının nasıl değiştiğini incelemektir. Bu amaçla saf kanola yağı %20 ve %50 oranlarında dizel yakıtı ile karıştırılmış ve bu karışım yakıtlar dört zamanlı, tek silindirli ve hava soğutmalı bir dizel motorda kullanılmıştır. Karışım yakıtlar kullanım sırasında 100 oC sıcaklığa kadar ısıtıldıktan sonra kullanılmış ve bu ön ısıtma işleminin dizel motorda ısıl verim, egzoz gazı sıcaklığı, NOx, CO ve duman emisyonlarına etkileri araştırılmıştır. Sonuçta ön ısıtma işleminin ısıl verimi artırdığı egzoz gazı sıcaklıklarını çok fazla değiştirmediği ancak NOx, CO ve duman emisyonlarını ise önemli miktarda azalttığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Electrical Machines |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 2 |