Design is actualization of original products in accordance with the result of inclination surveys and the concept. Fashion trends have been researched prior to the preparation of footwear designs for each new season and stylization for that season has been made. The basic objective of this research is to examine periodic changes in the Hotiç Corporation footwear designs and to provide with graphical methods an analysis of findings on the influence of fashion inclinations on models. The method of this research is descriptive method. The research data is obtained by studying dimensions of heel lengths and ankle heights of 10 most popular models selected by the Firm and produced between fall-winter seasons of 2005-2011. Sample investigation presented in this study is done only for Hotiç brand. The method applied is in the form of comparing unit lengths with the assistance of squaring system on same size images closest to the visual profiles. Some of the conclusions reached in view of research findings are as follows: inclination changes between 2005-2011 are mostly in the ankle heights. While in 2006-2007 and 2008-2009 seasons an increase in heel-length inclinations are observed, in other seasons heel heights tended to stay unchanged. In all seasons the most frequently observed shoe-tip forms were round or oval, heel forms were low-flat and prismatic. The most popular model of the seasons were equestrian boots. It has been seen that the Hotiç Corporation monitors the national and international fashion inclinations.
Tasarym, eğilim araştırmaları sonucunda konsepte uygun özgün ürünler gerçekleştirmektir. Her yeni sezon öncesi ayakkabı tasarımları hazırlanırken moda eğilimleri araştırma ve sezona ait stil çalışmaları yapılmıştır. Bu araştırmanın temel amacı, Hotiç firmasına ait ayakkabı tasarımlarındaki dönemsel değişimleri incelemek, elde edilen bulgular doğrultusunda moda eğilimlerinin modeller üzerindeki etkilerini grafiksel yöntemlerle yorumlayabilmektir. Bu araştrmanın yöntemi betimsel yöntemdir. Araştırma verileri 2005-2011 sonbahar-kış sezonları arasynda üretilmiş ve firma tarafından sezonunun en gözde modelleri olarak seçilmiş 10 modelin, topuk boyu ve bilekten yükseklik ölçülerine göre incelenmesi ile elde edilmiştir. Araştyrmada sunulan örnek çalışma Hotiç markasına yönelik yapılmıştır. Uygulanan yöntem aynı boyuta getirilen görsellerin yandan görünüşe en yakın olan imajları kareleme sistemiyardımıyla, birim uzunluğa göre karşılaştırması şeklindedir. Araştırma bulguları doğrultusunda ulaşılan sonuçlardan bazıları şöyledir: 2005-2011 yılları arasında eğilim değişimleri daha çok bilekten yükseklikte yaşanmaktadır. Topuk boylarına ait eğilimlerde ise 2006-2007 ve 2008-2009 sezonlarında yükselme görülürken diğer sezonlarda topuk boyları daha sabit kalmıştır. Tüm sezonlarda en sık görülen burun biçimleri yuvarlak ve oval; topuk biçimleri ise düz alçak ve prizmadır. Sezonların en sık görülen modeli binici çizmeleridir. Hotiç firmasının sezonlarda yurt içi ve yurt dışında görülen moda eğilimlerini takip ettiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |