Obesity is one of the main problems in the 21th century. Although obesity can cause lots of diseases it also effets people psychologically. People who do not have ideal body proportions may face the problem of abstraction from the society because of the lack of the self-confidence. Companies which have a production for large sized people must take these differens into consideration and reflect these differences to their design and whole production process. Obese population mostly generated with young people. Young big size people prefer ergonomic and comfortable clothes but it is known that firms which produce big size clothes mostly create clothes for old generation. It was found that young big sized women faced problems in finding right models and stencils for shirts-blouses. Also in this research there were made some recommendations for overcome those problems. Big sized clothes manufacturers have to consider marketting investigations and the needs of the consumers before starting produce of clothes.
Şişmanlık 21. yüzyılın en büyük sorunlarından biridir. Şişmanlık sağlık
problemleri ile birlikte pek çok psikolojik soruna da sebep olabilmektedir.
İdeal vücut ölçülerinden uzaklaşan kişilerin kendilerine olan güvenleri
azalarak toplumdan soyutlanma gibi problemlerle karşı karşıya kalabilmektedirler.
Taleplerin karşılanabilmesi, giysilerin ergonomik olarak insan vücuduna
uyumunun sağlanması ile mümkün olabilir. Genç büyük beden tüketicisi bayanlar
için tercih edilen modeller ve bu modellerin üretiminde kullanılan kalıplarda
antropometrik ölçümlere dayalı verilerin kullanılmaması sonucu, büyük beden
tüketicilerin giysilerine yönelik şikâyetleri de artırmaktadır. Genç
büyük beden tüketicisi bayanların en çok şikâyet ettikleri konu ise,
istedikleri renk ve modelleri bulamamalarıdır. Genç büyük bedenli bayan
tüketiciler, moda olan giysilerin kendi bedenlerine uygun olanını
bulamamaktadırlar. Büyük bedene yapılan modellerin yaşlarına uygun olmadığını
ve canlı renkleri de genellikle bulamadıklarını söylemektedirler. Araştırma
genç büyük beden tüketicisi bayanların satın aldıkları gömlek-bluzda karşılaştıkları,
model kaynaklı sorunların belirlenebilmesi ve sorunlara çözüm önerileri
getirebilmek amacı ile yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 3 |