Symbols of brands facilitate that children can classify the products and services, can realize which consumer group use the product and can compare the qualities of the products serving for the same purpose easily. Therefore, the levels of perceiving the symbols of the product brands among primary school students were examined in order to determine to what extent awareness of brand including knowing and recalling the product brands in the current study. 197 students attending to 6th, 7th and 8th grade of two schools representing low and high socio economical level in the city of Ankara made up the sampling of the study. Students were shown 24 brand symbols and asked who used those products, which group the products the symbol of which they saw could be included and what the names of the brands were. Students representing the families with high socio economical level responded all three questions correctly compared to those with a low socio economical level.
Marka simgeleri, çocukların ürünleri ve hizmetleri sınıflandırmalarında, ürünü hangi tüketici grubunun kullandığını fark etmelerinde ve aynı amaca hizmet eden ürünlerin kalitelerini karşılaştırmalarında kolaylık sağlamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada; ürün markalarını tanımayı ve hatırlamayı içeren marka farkındalığının, çocuklarda hangi oranda geliştiğini tespit etmek amacıyla ilköğretim okulu öğrencilerinin ürün markalarının simgelerini algılama düzeyleri incelenmiştir. Ankara il merkezinden, düşük ve yüksek sosyoekonomik düzeyi temsil eden iki okulun 6., 7. ve 8.sınıflarından 197 öğrenci araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuştur. Öğrencilere 24 adet marka simgesi gösterilerek; bu ürünü kimlerin kullandığı, simgelerini gördükleri markaların hangi ürün sınıfına girdiği ve marka isimleri sorulmuştur. Sosyoekonomik düzeyi yüksek aileleri temsil eden öğrenciler her üç tür soruya sosyoekonomik düzeyi düşük ailelere sahip öğrencilere göre genellikle daha doğru cevaplar vermişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 4 |