With the arrival of the Mongols to the Middle East, we see that a new administrative and cultural era has begun in the region. In this new time period, which is a period of change, we see that the factors of the Islamic civilization and the Mongolian traditions, which were a part of the Steppe civilization, intertwined and settled in all the systems that formed the rule in Middle East from 1231 until the collapse of the Ilkhanid State. In terms of the judgment system, the Ilkhanid period is a period in which the Islamic tradition, which is the judicial and legal mentality before the Mongolian domination and the unwritten law rules of the Steppe civilization, were carried out together with the understanding of law that was formed by the law of Genghis Khan. In the legal understanding of the Ilkhanid State, sharia law and Genghis Khan laws were applied together. In this cultural transformation, we aim to examine the practice of the Ilkhanid State in the formation of its own judiciary in the region where the Islamic understanding is dominant in the judicial system.
Aksarayî, Kerîmüddîn Mahmûd, Müsâmeretü’l-Ahbâr, (Tsh. Osman Turan), TTK Yay., Ankara 1999.
Alâaddin Ata Melik b. Bahâeddin b. Muhammed b. Muhammed Cüveynî, Târîh-i Cihânguşâ, (Haz. Muhammed b. Abdulvahhâb Kazvînî), I-II-III, İntişârât-i Donyâyi Kitâb, Tahrân 1329 hş.
Alâaddin Ata Melik Cüveynî, Târîh-i Cihânguşâ, (Tsh. Mansûr Servet), İntişârât-i Emîr Kebîr, Tahrân 1362 hş.,
Anonim, Moğolların Gizli Tarihi, (Çev. Ahmet Temir), TTK, Ankara 1995.
D’ohsson, M. Baron C., Moğol Tarihi, (Çev. Ekrem Kalan-Qiyas Şükürov), IQ Yay., İstanbul 2006.
Dayı, Özkan, Moğolların Teşkilat ve İdarî Tarihi, Ankara 2020.
Dayı, Özkan, Ortaçağ Türk Devletleri’nde İç Güvenlik ve Asayiş, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum 2014.
Hândmîr, Gıyâseddîn b. Humâmeddîn el-Hüseynî, Habîbu’s-Siyer, (Tsh. Doktor Muhammed Debîr Siyâkî), III, Kitâbfurûş-i Hayyâm, Tahrân 1333 hş.
Herevî, Seyf b. Muhammed b. Yakûb, Târîhnâme-i Herât, (Tsh. Gulâm Rızâ Tabâtabâyî Mecd), İntişârât-i Esâtîr, Tahrân 1383 hş.
İbn-i Bîbî, Hüseyin b. Ali b. Cafer, Ahbâr-i Selâcika-i Rûm Ahbâr-i Selçukiyye El-Evâmirü’l-‘Alâiyye fî’l-Umûri’l- ‘Alâiyye, (Tsh. M. Cevad Meşkûr), İntişârât-i Kitâbfurûşî-yi Tahrân, Tahrân 1350 hş.
Kadyânî, Abbas, Târîh Ferheng-i ve Temeddon-i Îrân der Devre-i Mogûl, İntişârât-ı Ferheng-i Mektûb, Tahrân 1384 hş.
Kalkaşendî, Ahmed b. Ali, Subhu’l-A‘şâ fî Sınâ’ati’l-İnşâ, Dâru’l-Kutb, Kahire 1337 h.
Kamalov, İlyas, Moğolların Kafkasya Politikası, Kaknüs Yay., İstanbul 2003.
Moğolların Ön Asya coğrafyasına gelmesi ile bölgede idarî ve kültürel açıdan yeni bir dönemin başladığını görmekteyiz. İdarî ve kültürel açıdan bir değişim dönemi olan bu zaman diliminde, İslâm medeniyetinin unsurları ile Bozkır Medeniyeti’nin bir parçası olan Moğol geleneklerinin iç içe geçerek 1231 yılından İlhanlı Devleti’nin yıkılışına kadar Ön Asya’da yönetimi oluşturan bütün sistemlere yerleştiğini görmekteyiz. Yargı sistemi açısından İlhanlı dönemi, Moğol tahakkümü öncesi yargı ve hukuk anlayışı olan İslam geleneği ile Bozkır Medeniyeti’nin yazısız hukuk kuralları olan Töre’nin Cengiz Han yasası ile yazılı hale getirilen hukuk anlayışının beraber yürütüldüğü bir dönemdir. İlhanlı Devleti’nin hukuk anlayışında şer‘î hukuk ve Cengiz Han yasaları bir arada tatbik edilmiştir. Bu kültürel dönüşüm içerisinde, yargı sisteminde İslâmî anlayışın hâkim olduğu bölgede İlhanlı Devleti’nin kendi yargı sistemi içerisinde nasıl bir uygulama ile hareket ettiğini çalışmamızda inceleyeceğiz.
Aksarayî, Kerîmüddîn Mahmûd, Müsâmeretü’l-Ahbâr, (Tsh. Osman Turan), TTK Yay., Ankara 1999.
Alâaddin Ata Melik b. Bahâeddin b. Muhammed b. Muhammed Cüveynî, Târîh-i Cihânguşâ, (Haz. Muhammed b. Abdulvahhâb Kazvînî), I-II-III, İntişârât-i Donyâyi Kitâb, Tahrân 1329 hş.
Alâaddin Ata Melik Cüveynî, Târîh-i Cihânguşâ, (Tsh. Mansûr Servet), İntişârât-i Emîr Kebîr, Tahrân 1362 hş.,
Anonim, Moğolların Gizli Tarihi, (Çev. Ahmet Temir), TTK, Ankara 1995.
D’ohsson, M. Baron C., Moğol Tarihi, (Çev. Ekrem Kalan-Qiyas Şükürov), IQ Yay., İstanbul 2006.
Dayı, Özkan, Moğolların Teşkilat ve İdarî Tarihi, Ankara 2020.
Dayı, Özkan, Ortaçağ Türk Devletleri’nde İç Güvenlik ve Asayiş, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum 2014.
Hândmîr, Gıyâseddîn b. Humâmeddîn el-Hüseynî, Habîbu’s-Siyer, (Tsh. Doktor Muhammed Debîr Siyâkî), III, Kitâbfurûş-i Hayyâm, Tahrân 1333 hş.
Herevî, Seyf b. Muhammed b. Yakûb, Târîhnâme-i Herât, (Tsh. Gulâm Rızâ Tabâtabâyî Mecd), İntişârât-i Esâtîr, Tahrân 1383 hş.
İbn-i Bîbî, Hüseyin b. Ali b. Cafer, Ahbâr-i Selâcika-i Rûm Ahbâr-i Selçukiyye El-Evâmirü’l-‘Alâiyye fî’l-Umûri’l- ‘Alâiyye, (Tsh. M. Cevad Meşkûr), İntişârât-i Kitâbfurûşî-yi Tahrân, Tahrân 1350 hş.
Kadyânî, Abbas, Târîh Ferheng-i ve Temeddon-i Îrân der Devre-i Mogûl, İntişârât-ı Ferheng-i Mektûb, Tahrân 1384 hş.
Kalkaşendî, Ahmed b. Ali, Subhu’l-A‘şâ fî Sınâ’ati’l-İnşâ, Dâru’l-Kutb, Kahire 1337 h.
Kamalov, İlyas, Moğolların Kafkasya Politikası, Kaknüs Yay., İstanbul 2003.
Articles published in Ortaçağ Araştırmaları Dergisi are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Ortaçağ Araştırmaları Dergisi provides immediate open-access to its content, reflecting its conviction in advancing global knowledge exchange. The opinions presented in the articles are the sole responsibility of their respective authors and do not present the view or opinions of Ortaçağ Araştırmaları Dergisi. Terms of Use & Privacy Policy