Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Using Printed and Digital Comics as Pedagogical Materials in Turkish Text Processing Processes

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 463 - 478, 29.03.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1060244

Öz

Today's world is an age in which the visual and the visible come to the fore with the change and development in many areas. This situation also affects educational environments day by day. Education and training environments carried out with traditional practices leave their place to multidimensional education environments enriched with today's opportunities. In such an environment where digitalization knows no bounds, it is important to transform the traditional into the new. Comics, a genre in which visuality is at the forefront, are also affected by this change and can now be produced faster and delivered to more people. As a result of this digitalization, it is thought that the use of current learning materials in educational environments can have important functions. In the study, first of all, a general view of the process from the emergence of comics to the present is presented. On this general view, it is emphasized how comics are used in educational activities and how they can be adapted to Turkish teaching processes. In this direction, the studies on comics were examined in detail and the conceptual framework on the subject was revealed. Based on the ideas evoked by the studies in which printed and digital comics are used in the teaching of language skills, a text processing process for the reading dimension of Turkish teaching was designed. In the designed text processing process, digital comics produced through the online comic book making tool Pixton and Makebeliefscomix were used. In the light of the theoretical information obtained in the study, results were discussed and practical suggestions were given.

Kaynakça

  • Göçer, A. (2019). Türkçe öğrenme ve öğretim yaklaşımları (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.

Basılı ve Dijital Çizgi Romanların Türkçe Dersi Metin İşleme Süreçlerinde Pedagojik Bir Materyal Olarak Kullanılması

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 463 - 478, 29.03.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1060244

Öz

Bugünün dünyası birçok alanda meydana gelen değişim ve gelişimle birlikte görselliğin, görünür olanın ön plana çıktığı bir çağdır. Bu durum eğitim ortamlarını da günbegün etkilemektedir. Geleneksel uygulamalarla yürütülen eğitim ve öğretim ortamları yerini günümüzün imkânlarıyla zenginleştirilmiş çok boyutlu eğitim öğretim ortamlarına bırakmaktadır. Dijitalleşmenin sınır tanımadığı böyle bir ortamda gelenekseli yeniye evirebilmek önem arz etmektedir. Görselliğin ön planda olduğu bir tür olan çizgi romanlar da bu değişimden etkilenerek artık daha hızlı üretilebilmekte ve daha çok insana ulaştırılabilmektedir. Bu dijitalleşmenin sonucunda güncel öğrenme materyallerinin eğitim ortamlarında kullanılmasının önemli işlevler görebileceği düşünülmektedir. Çalışmada öncelikle çizgi romanların ortaya çıkışından bugüne uzanan süreçle ilgili genel bir görünüm sunulmuştur. Bu genel görünüm üzerine çizgi romanların eğitim öğretim faaliyetlerinde ne şekilde kullanıldığı ve Türkçe öğretimi süreçlerine ne şekilde uyarlanabileceği üzerinde durulmaktadır. Bu doğrultuda çizgi romanların konu edildiği çalışmalar ayrıntılı biçimde incelenerek konuyla ilgili kavramsal çerçeve ortaya konulmuştur. Basılı ve dijital çizgi romanların dil becerilerinin öğretiminde kullanıldığı çalışmaların uyandırdığı fikirlerden hareketle Türkçe öğretiminin okuma boyutuna yönelik bir metin işleme süreci tasarlanmıştır. Tasarlanan metin işleme sürecinde çevirim içi çizgi roman yapma aracı Pixton ve Makebeliefscomix aracılığıyla üretilen dijital çizgi romanlar kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen kuramsal bilgiler ışığında ulaşılan sonuçlar tartışılmış ve uygulamaya dönük önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Göçer, A. (2019). Türkçe öğrenme ve öğretim yaklaşımları (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Hasan Can Gürsoy 0000-0002-8725-426X

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçer, A., & Gürsoy, H. C. (2022). Basılı ve Dijital Çizgi Romanların Türkçe Dersi Metin İşleme Süreçlerinde Pedagojik Bir Materyal Olarak Kullanılması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(1), 463-478. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1060244

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD