Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerde günlük yaşam deneyimlerinin kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İzmir’de Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapmakta olan 14 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Veriler, içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre derslerde günlük yaşam deneyimlerinin başlıca kullanıldığı konular; iklim, ekonomik faaliyetler, hak ve özgürlükler, meslekler, demokrasi, doğal afetler, iletişim, kültürel özellikler, nüfus ve dağılışı, olaylar ve sonuçları, sorumluluklar ile yönetim birimleri olarak ifade edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre derslerde günlük yaşam deneyimlerinin kullanımının öğrenmeye katkıları genel olarak; ilgi çekme, bilginin anlaşılması, bilginin kalıcılığı, öğrenmeyi kolaylaştırma, aktif katılım, bilginin somutlaşması, empati becerisini geliştirme, dersi eğlenceli kılma, konuyu içselleştirme, öğrenme isteğini artırma ile yaşama hazırlık olarak tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin günlük yaşam deneyimlerini aktarmalarının, öğrencilerin kendi deneyimlerini aktarmalarına etkileri ile ilgili görüşleri; ilgi çekme, aktif katılım, dersi sevme, konuyu içselleştirme, öz güveni artırma ile mutlu etme üzerine yoğunlaşmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre derslerde günlük yaşam deneyimlerinin kullanımında başlıca dikkat edilmesi gereken hususlar; konudan sapmama, zaman kontrolünü sağlama, öğrencinin gelişim düzeyine uygunluk ile öğrencinin ilgisini çekme olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçları kapsamında öneriler sunulmuştur.
İlgili çalışma T.C. İzmir Valiliği İl Millî Eğitim Müdürlüğünün, 30.12.2021 tarih ve E-12018877-604.01.02-40136896 sayılı yazısı ile alınan araştırma izni doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.
In this study, it is aimed to determine the opinions of social studies teachers regarding the use of daily life experiences in lessons. For this purpose, the phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group of the research consists of 14 social studies teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Izmir. The data were collected through a semi-structured interview form developed by the researchers. The data were analyzed using the content analysis technique. When the results of the study were examined, according to the opinions of social studies teachers, the main topics in which daily life experiences are used in lessons were expressed as climate, economic activities, rights and freedoms, professions, democracy, natural disasters, communication, cultural characteristics, population and distribution, events and their consequences, responsibilities, and administrative units. According to the opinions of social studies teachers, the contributions of using daily life experiences in lessons to learning were generally identified as attracting interest, understanding the knowledge, retention of knowledge, facilitating learning, active participation, concretizing knowledge, developing empathy skills, making the lesson enjoyable, internalizing the subject, increasing the desire to learn, and preparation for life. The opinions of teachers regarding the effects of sharing daily life experiences in social studies lessons on students sharing their own experiences focused on attracting interest, active participation, enjoying the lesson, internalizing the subject, increasing self-confidence, and making students happy. According to the opinions of social studies teachers, the main issues to pay attention to when using daily life experiences in lessons were determined as not deviating from the subject, ensuring time control, suitability for the student’s developmental level, and capturing the student’s interest. Suggestions were presented within the scope of the research results.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD