Research Article
BibTex RIS Cite

Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması

Year 2019, Volume: 20 , 327 - 337, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548375

Abstract

Bu araştırma, okuyucuların sesli ve sessiz okuma sırasındaki göz
hareketlerini incelemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışmaya Eğitim Fakültesi 3.
ve 4. Sınıfta öğrenim gören toplam 48 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılara
SMI Marka Göz Takip Cihazı kullanılarak ekran üzerinden okuma yaptırılmıştır.
Okumalara ilişkin Cihaz üzerinden tutulan kayıtlardan, okuyucuların sesli ve
sessiz okumadaki göz hareketlerine ilişkin analizler yapılmıştır. Buna göre,
göz kırpma sayısı ve süresi sesli okumada sessiz okumaya göre daha yüksek
çıkmasına rağmen aradaki fark anlamlı değildir. Diğer taraftan, duraksama
sayısı ve duraksama süre ortalaması sesli okumada, sessiz okumaya göre anlamlı
derecede farklılaşmıştır. Sıçrama genişliği ortalaması, sıçrama süresi ve
sıçrama gecikme ortalaması ise anlamlı farklılaşmamıştır. Gezinti Yolları
Mesafesi ise sesli okumada anlamlı derecede yüksek çıkmıştır
.





 



References

  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (15. bs). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Altarriba, J., Kroll, J. F., Sholl, A., & Rayner, K. (1996). The influence of lexical and con-ceptual constraints on reading mixed-language sentences: Evidence from eye fixa-tions and naming times. Memory & Cognition, 24(4), 477–492. Ashby, J. (2006). Prosody in skilled silent reading: Evidence from eye movements. Journal of Research in Reading, 29(3), 318–333. Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2005). The prosodic property of lexical stress affects eye movements during silent reading. Cognition, 96(3), B89–B100. Ashby, J., Treiman, R., Kessler, B., & Rayner, K. (2006). Vowel processing during silent reading: Evidence from eye movements. Journal of Experimental Psychology: Learn-ing, Memory, and Cognition, 32(2), 416. Ashby, J., Yang, J., Evans, K. H., & Rayner, K. (2012). Eye movements and the perceptual span in silent and oral reading. Attention, Perception, & Psychophysics, 74(4), 634–640. Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Çiftçi, M. (2001). Sesli okuma. Bilge Dergisi, (24), 178-183. Folk, J. R., & Morris, R. K. (1995). Multiple lexical codes in reading: Evidence from eye movements, naming time, and oral reading. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21(6), 1412. Gay, L. R., & Mills, G. E. (2015). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications, Global Edition: Edition 11. Karaman, G. E., Çeliker, O., Karaman, E., & Üstün, Ö. (2016). Eğik yazı mı? Düz yazı mı? Göz izleme cihazı ile bir plot çalışma. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 1(3), 234–245. Krieber, M., Bartl-Pokorny, K. D., Pokorny, F. B., Zhang, D., Landerl, K., Körner, C., … Marschik, P. B. (2017). Eye movements during silent and oral reading in a regular or-thography: Basic characteristics and correlations with childhood cognitive abilities and adolescent reading skills. PloS one, 12(2), e0170986. McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. Pearson Higher Ed. Nelson, J. (2010). Reading skill and components of word knowledge affect eye movements during reading (PhD Thesis). University of Pittsburgh. Onursoy, S., Kılıç, D., & Er, F. (2010). Gazete okuma davranışı ve okuma yolu: Bir göz izleme çalışması. Panel (US), N. R., Health, N. I. of C., & Development (US), H. (2000). Report of the na-tional reading panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Develop-ment, National Institutes of Health. Rayner, K. (2009). Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. The quarterly journal of experimental psychology, 62(8), 1457–1506. Schooler, J. W. (2004). Zoning Out while Reading: Evidence for Dissociations between Experience and Metaconsciousness Jonathan W. Schooler, Erik D. Reichle, and David V. Halpern. Thinking and seeing: Visual metacognition in adults and children, 203. Solomon, M. J. (2009). Do readers access featural phonetic information when reading silently or out loud? An examination of the use of vowel length as a pre-phonemic fea-tural property. State University of New York at Binghamton. Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Türkçe Dersinde Bilişsel Farkındalık Okuma Stratejileri Öğretiminin Etkililiği. Vadivel, K. S. (2014). Modeling Eye Tracking Data with Application to Object Detection. University of California, Santa Barbara. Vorstius, C., Radach, R., & Lonigan, C. J. (2014). Eye movements in developing readers: A comparison of silent and oral sentence reading. Visual Cognition, 3-4(22), 458-485. Wallot, S. (2011). The role of reading fluency, text difficulty and prior knowledge in com-plex reading tasks (PhD Thesis). University of Cincinnati.
Year 2019, Volume: 20 , 327 - 337, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548375

Abstract

References

  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (15. bs). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Altarriba, J., Kroll, J. F., Sholl, A., & Rayner, K. (1996). The influence of lexical and con-ceptual constraints on reading mixed-language sentences: Evidence from eye fixa-tions and naming times. Memory & Cognition, 24(4), 477–492. Ashby, J. (2006). Prosody in skilled silent reading: Evidence from eye movements. Journal of Research in Reading, 29(3), 318–333. Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2005). The prosodic property of lexical stress affects eye movements during silent reading. Cognition, 96(3), B89–B100. Ashby, J., Treiman, R., Kessler, B., & Rayner, K. (2006). Vowel processing during silent reading: Evidence from eye movements. Journal of Experimental Psychology: Learn-ing, Memory, and Cognition, 32(2), 416. Ashby, J., Yang, J., Evans, K. H., & Rayner, K. (2012). Eye movements and the perceptual span in silent and oral reading. Attention, Perception, & Psychophysics, 74(4), 634–640. Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Çiftçi, M. (2001). Sesli okuma. Bilge Dergisi, (24), 178-183. Folk, J. R., & Morris, R. K. (1995). Multiple lexical codes in reading: Evidence from eye movements, naming time, and oral reading. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21(6), 1412. Gay, L. R., & Mills, G. E. (2015). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications, Global Edition: Edition 11. Karaman, G. E., Çeliker, O., Karaman, E., & Üstün, Ö. (2016). Eğik yazı mı? Düz yazı mı? Göz izleme cihazı ile bir plot çalışma. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 1(3), 234–245. Krieber, M., Bartl-Pokorny, K. D., Pokorny, F. B., Zhang, D., Landerl, K., Körner, C., … Marschik, P. B. (2017). Eye movements during silent and oral reading in a regular or-thography: Basic characteristics and correlations with childhood cognitive abilities and adolescent reading skills. PloS one, 12(2), e0170986. McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. Pearson Higher Ed. Nelson, J. (2010). Reading skill and components of word knowledge affect eye movements during reading (PhD Thesis). University of Pittsburgh. Onursoy, S., Kılıç, D., & Er, F. (2010). Gazete okuma davranışı ve okuma yolu: Bir göz izleme çalışması. Panel (US), N. R., Health, N. I. of C., & Development (US), H. (2000). Report of the na-tional reading panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Develop-ment, National Institutes of Health. Rayner, K. (2009). Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. The quarterly journal of experimental psychology, 62(8), 1457–1506. Schooler, J. W. (2004). Zoning Out while Reading: Evidence for Dissociations between Experience and Metaconsciousness Jonathan W. Schooler, Erik D. Reichle, and David V. Halpern. Thinking and seeing: Visual metacognition in adults and children, 203. Solomon, M. J. (2009). Do readers access featural phonetic information when reading silently or out loud? An examination of the use of vowel length as a pre-phonemic fea-tural property. State University of New York at Binghamton. Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Türkçe Dersinde Bilişsel Farkındalık Okuma Stratejileri Öğretiminin Etkililiği. Vadivel, K. S. (2014). Modeling Eye Tracking Data with Application to Object Detection. University of California, Santa Barbara. Vorstius, C., Radach, R., & Lonigan, C. J. (2014). Eye movements in developing readers: A comparison of silent and oral sentence reading. Visual Cognition, 3-4(22), 458-485. Wallot, S. (2011). The role of reading fluency, text difficulty and prior knowledge in com-plex reading tasks (PhD Thesis). University of Cincinnati.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Baştuğ 0000-0002-5949-6966

Kağan Keskin This is me 0000-0002-5495-1747

İrfan Şimşek 0000-0002-7481-5830

Publication Date April 5, 2019
Submission Date September 13, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 20

Cite

APA Baştuğ, M., Keskin, K., & Şimşek, İ. (2019). Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 327-337. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548375
AMA Baştuğ M, Keskin K, Şimşek İ. Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2019;20:327-337. doi:10.17494/ogusbd.548375
Chicago Baştuğ, Muhammet, Kağan Keskin, and İrfan Şimşek. “Sesli Ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, April (April 2019): 327-37. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548375.
EndNote Baştuğ M, Keskin K, Şimşek İ (April 1, 2019) Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 327–337.
IEEE M. Baştuğ, K. Keskin, and İ. Şimşek, “Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, pp. 327–337, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548375.
ISNAD Baştuğ, Muhammet et al. “Sesli Ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (April 2019), 327-337. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548375.
JAMA Baştuğ M, Keskin K, Şimşek İ. Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:327–337.
MLA Baştuğ, Muhammet et al. “Sesli Ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, 2019, pp. 327-3, doi:10.17494/ogusbd.548375.
Vancouver Baştuğ M, Keskin K, Şimşek İ. Sesli ve Sessiz Okumada Göz Hareketleri: Bir Göz İzleme (Eye Tracking) Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:327-3.