Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2019, Volume: 20 , 1209 - 1222, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443

Abstract

Bu araştırmada Sınıf (SÖ) ve Fen Bilgisi (FBÖ) Öğretmen adaylarının,
yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre
(cinsiyet, bölüm,  akademik başarı,  mezun olunan lise türü) karşılaştırılması
amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında
bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören sınıf ve fen
bilgisi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan toplam öğretmen
adayı sayısı 180 olup, bunların 101’i sınıf, 79’u fen bilgisi öğretmen
adayıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Güneş vd. (2013) tarafından
geliştirilen “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğretmen adaylarının söz
konusu yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin tutumlarının, genel olarak
olumlu olduğu görülmektedir. Cinsiyet değişkenine göre, toplam puanda
istatistiksel olarak anlamlı farkın kadın öğretmenlerin lehine olduğu
görülmektedir

References

  • Bilen, K., Özel, M. & Sürücü, A. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerjiye Yönelik Tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 101-111. Bindak, R., (2004). Geometri Tutum Ölçeği Güvenirlik Geçerlik Çalışması ve Bir Uygulama, Dicle Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Bozdoğan A. E., & Yiğit, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Alternatif Enerji Kaynaklarına Yönelik Görüşlerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Elektronik Eğitim Bilim-leri Dergisi, 3 (6): 113-130. Cebesoy, Ü. B. (2016). Çevre Sorunları ve Çözümler. H. Genç. (Ed.). (ss.53-72). Çevre Eği-timi, İstanbul: Lisans Yayıncılık. Cebesoy, Ü. B., & Karışan, D. (2017). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Ener-ji Kaynaklarına Yönelik Bilgilerinin, Tutumlarının ve Bu Kaynakların Öğretimi Konusun-daki Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty), 14 (1): 1377-1415. Çelikler, D. & Kara, F. (2011). İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. Fırat, A., Sepetçioğlu, H. & Kiraz, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerjiye İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 216-224. Güneş, T., Alat, K., & Gözüm, A.İ.C. (2013). “Fen Öğretmeni Adaylarına Yönelik Yenilene-bilir Enerji Kaynakları Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Eğitim Bilimle-ri Araştırmaları Dergisi, 3 (2): 269-289. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Karatepe,Y.,Varbak, N., Keçebas, A. & Yumurtacı, M. (2012). The Levels of Awareness About The Renewable Energy Sources Of University Students in Turkey. Renewable Energy. Koroneos, C., Spachos, T., & Moussiopoulos, N. (2003). Enerrgy analysis of renewable energy sources. Renewable energy, 28(2), 295-310. Liarakou, G., Gavrilakis, C., & Flouri, E. ( 2009). Secondary School Teachers’ Knowledge and Attitudes Towards Renewable Energy Sources, Journal Science Education Tech-nology, 18, 20–129. Saatçioğlu, C., & Küçükaksoy, İ. (2004). Türkiye Ekonomisinin Enerji Yoğunluğu Ve Önemli Enerji Taşıma Projelerinin Ekonomiye Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 19-39 Tiftikçi, H. İ. (2014). Farklı Bölümlerde Öğrenim Görmekte Olan Son Sınıf Üniversite Öğren-cilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Hakkındaki Farkındalıkları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Yenice, N. & Tunç, G.A. (2018). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yöne-lik Farkındalıkları İle Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının İncelenme-si”, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (1): 207-222.
Year 2019, Volume: 20 , 1209 - 1222, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443

Abstract

References

  • Bilen, K., Özel, M. & Sürücü, A. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerjiye Yönelik Tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 101-111. Bindak, R., (2004). Geometri Tutum Ölçeği Güvenirlik Geçerlik Çalışması ve Bir Uygulama, Dicle Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Bozdoğan A. E., & Yiğit, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Alternatif Enerji Kaynaklarına Yönelik Görüşlerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Elektronik Eğitim Bilim-leri Dergisi, 3 (6): 113-130. Cebesoy, Ü. B. (2016). Çevre Sorunları ve Çözümler. H. Genç. (Ed.). (ss.53-72). Çevre Eği-timi, İstanbul: Lisans Yayıncılık. Cebesoy, Ü. B., & Karışan, D. (2017). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Ener-ji Kaynaklarına Yönelik Bilgilerinin, Tutumlarının ve Bu Kaynakların Öğretimi Konusun-daki Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty), 14 (1): 1377-1415. Çelikler, D. & Kara, F. (2011). İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. Fırat, A., Sepetçioğlu, H. & Kiraz, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerjiye İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 216-224. Güneş, T., Alat, K., & Gözüm, A.İ.C. (2013). “Fen Öğretmeni Adaylarına Yönelik Yenilene-bilir Enerji Kaynakları Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Eğitim Bilimle-ri Araştırmaları Dergisi, 3 (2): 269-289. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Karatepe,Y.,Varbak, N., Keçebas, A. & Yumurtacı, M. (2012). The Levels of Awareness About The Renewable Energy Sources Of University Students in Turkey. Renewable Energy. Koroneos, C., Spachos, T., & Moussiopoulos, N. (2003). Enerrgy analysis of renewable energy sources. Renewable energy, 28(2), 295-310. Liarakou, G., Gavrilakis, C., & Flouri, E. ( 2009). Secondary School Teachers’ Knowledge and Attitudes Towards Renewable Energy Sources, Journal Science Education Tech-nology, 18, 20–129. Saatçioğlu, C., & Küçükaksoy, İ. (2004). Türkiye Ekonomisinin Enerji Yoğunluğu Ve Önemli Enerji Taşıma Projelerinin Ekonomiye Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 19-39 Tiftikçi, H. İ. (2014). Farklı Bölümlerde Öğrenim Görmekte Olan Son Sınıf Üniversite Öğren-cilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Hakkındaki Farkındalıkları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Yenice, N. & Tunç, G.A. (2018). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yöne-lik Farkındalıkları İle Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının İncelenme-si”, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (1): 207-222.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nur Leman Balbağ 0000-0002-5166-9076

Mustafa Zafer Balbağ 0000-0002-2328-0848

Publication Date April 5, 2019
Submission Date October 21, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 20

Cite

APA Balbağ, N. L., & Balbağ, M. Z. (2019). Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1209-1222. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443
AMA Balbağ NL, Balbağ MZ. Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2019;20:1209-1222. doi:10.17494/ogusbd.555443
Chicago Balbağ, Nur Leman, and Mustafa Zafer Balbağ. “Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, April (April 2019): 1209-22. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443.
EndNote Balbağ NL, Balbağ MZ (April 1, 2019) Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1209–1222.
IEEE N. L. Balbağ and M. Z. Balbağ, “Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, pp. 1209–1222, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.555443.
ISNAD Balbağ, Nur Leman - Balbağ, Mustafa Zafer. “Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (April 2019), 1209-1222. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443.
JAMA Balbağ NL, Balbağ MZ. Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1209–1222.
MLA Balbağ, Nur Leman and Mustafa Zafer Balbağ. “Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, 2019, pp. 1209-22, doi:10.17494/ogusbd.555443.
Vancouver Balbağ NL, Balbağ MZ. Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1209-22.

Cited By