Bu çalışmanın temel amacı, muhasebe meslek adaylarının serbest muhasebeci mali müşavir mesleğinde yeterliliklerinin ölçüldüğü mesleki yeterlilik sınavında sorulan soruların içerik analizlerinin yapılmasıdır. Tali amacı ise, hangi konulardan sorular sorulduğu, bu konulardan hangilerinin öne çıktığı, bunların yıllar itibari ile değişimleri ve dağılımlarının nasıl olduğunun ortaya çıkarılarak, bu konularla ilgilenen meslek mensubu adaylarına bilgi sunmaktır. Yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi benimsenmiştir. Bütün derslerin içerik analizini yapmak, çalışmanın kapsamını aşacağı için muhasebe alanı ile en çok ilişkilendirilen beş ders seçilerek sınırlandırılmıştır. Çalışmaya 2013 ila 2022 yılları arasında yer alan son 10 yılda sorulan sorular dahil edildiği için bu tarihler zaman sınırını oluşturmuştur. Sınav Türkiye’nin tamamına yönelik uygulanması nedeni ile ayrıca bir yer sınırı belirlenmemiştir. Çalışmanın sonucunda maliyet muhasebesi dersinden en fazla maliyet unsurları ve satılan malın maliyeti konularında, finansal muhasebe dersinden, gelir tablosu konusu ile ilgili soruların, muhasebe denetimi dersinden bağımsız denetim konusundan, finansal tablolar ve analizi dersinden oran analizleri konusundan ve meslek hukuku dersinden ise serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavir disiplin yönetmeliğinden soruların oransal olarak öne çıktığı ortaya çıkmıştır..
Primary purpose of this study is to perform a content analysis for questions asked in the proficiency exam which measures the proficiency of accounting profession candidates in the profession of independent accounting financial advisory. Secondary purpose of the study is to reveal the subject areas of the questions, which of these subject areas are prominent, as well as changes and distributions of these subject areas by years and provide information to candidate members of profession who are interested in these matters. The method of the study was content analysis which is among qualitative research methods. Since performing a content analysis for all courses would go beyond the scope of the study, the study was limited to five courses that are most associated with the area of accounting. The questions asked in the past ten years between 2013 and 2022 were included in the study and thus, these dates created the time limitation. As the exam applies to the entire Turkey, no place limitation was specified. As a result of the study, the prominent questions asked in the exam were observed to be about financial elements and cost of a sold product in the cost accounting course, income table in the financial accounting course, independent audit in the audit course, ratio analyses in the financial tables and analysis course, and about discipline regulations of independent accounting financial advisory and sworn-in certified public accounting in the profession law course, respectively.
Independent Accountant Public Accountant Independent Accountant Public Accountant Proficiency Exam Accounting TESMER.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Economy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 28, 2024 |
Acceptance Date | June 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |