Students are faced with the first formal
music education in the primary school, which is the most important step of the
organized education system arranged for the students who have just started
their education life to gain basic education and to continue their social life
and education life successfully. Many other lessons as well as music lessons in
primary schools, linked to the state, is conducted by class teachers.
Therefore, the role of classroom teachers is enormous in ensuring that students
acquire music love. In this respect, it is considered that classroom teachers
have a great responsibility for music education they have taken during their undergraduate
education.This study is limited to music education
programs of department of classroom teachers of three major universities in
Ankara in 2017-2018 academic year. In the study, examining the course contents
of these departments, the current status of the music course in the program is
determined and is compared whether it differs according to the universities.
Eğitim
hayatına yeni başlamış öğrencilerin temel eğitimi alarak topluma
kazandırılması, sosyal hayatını ve eğitim hayatını başarılı bir şekilde devam
ettirebilmesi için düzenlenmiş örgün eğitim sisteminin en önemli basamağı olan
ilkokullarda, öğrenciler ilk formal müzik eğitimi ile karşılaşmaktadır. Güncel
olarak devlete bağlı ilkokullarda müzik dersleri de sınıf öğretmenleri
tarafından yürütülmektedir. Dolayısıyla öğrencilerin temel müzik eğitimlerinde
ve müzik sevgisi kazanmalarında sınıf öğretmenlerinin etkisi ve önemi büyüktür.
Bu bakımdan sınıf öğretmenlerinin lisans eğitimleri süresince almış oldukları
müzik eğitiminin bu anlamda büyük bir sorumluluk taşıdığı düşünülmektedir. Bu
çalışma, 2017-2018 öğretim yılı, Ankara’da bulunan üç büyük üniversitenin sınıf
öğretmenliği müzik öğretim programları ile sınırlıdır. Çalışmada bu bölümlerin
ders içerikleri incelenerek müzik dersinin programdaki mevcut durumu belirlenip
üniversitelere göre farklılık gösterip göstermediği karşılaştırılmıştır. Araştırma genel tarama modelinde olup,
betimsel bir çalışmadır. Sınıf öğretmenliği lisans eğitimi programlarında yer
alan müzik derslerini “değerlendirme” niteliğindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |