Müzik
eğitiminin en önemli boyutlarından biri çalgı eğitimidir. Her yaş grubundaki
çocuğun, çalgı eğitimi alabilme hakkı olduğu gibi, engelli ve özel gereksinimli
çocukların da bu hakka sahip olduğu unutulmamalıdır. Bu çalışmada, çalgı
eğitiminin engelli çocuklardaki etkisi üzerinde durulmuştur. Özel bir müzik
merkezine keman öğrenmek üzere gelen Defne rumuzlu engelli öğrenci bu
çalışmanın ana konusu olarak ele alınmıştır. Defne 11 yaşında bir kız
çocuğudur. Defne’nin sol elinin serçe parmağı doğuştan yoktur. Yine sol elinin
işaret parmağında hafif deformasyon vardır. Defne ile üç aylık keman eğitimi
sonucunda kendisi bu araştırmanın konusu olarak iki aylık gözlem sürecine
alınmıştır.
İki
ay süresince, Defne’nin haftada iki saatlik keman dersinde; derse ilişkin genel
tutumları, kemana ilişkin yaklaşımları, keman tekniği ve öğretimine yönelik
geri bildirimleri, derse hazırlanma ve ders sırasında öğretilenlere ilişkin
geri dönütleri vb. davranışları gözlenerek not edilmiştir. Bu çalışma nitel bir
araştırmadır. Bu araştırmada örnek olay incelemesi tekniği kullanılarak, 8
haftalık gözlem sonucunda elde edilen veriler diğer bilimsel çalışmalara da
zemin oluşturacak şekilde raporlaştırılarak okuyucuya sunulmaya çalışılmıştır.
One
of the most important aspects of music education is instrument training.
Children of all age groups have the right to receive instrument training, and
children with disabilities and special requirement also have this right. In
this study, the effects of instrument training on children with disabilities
are emphasized. It is discussed as the main part that the disabled student
called Defne who came private music center to learn violin. Defne is a girl who
is 11 years old. She doesn’t have the little finger of his left hand
congenitally. Also, there is a little deformation on her forefinger. As a
result of violin training that lasts 3 months with Defne, herself was taken
into an observation process.
During
2 months, in 2 hours of violin lessons a week-long, Defne’s general attitude,
approach to violin, violin tecnique and teaching feedbacks, preparation for the
lesson and feedbacks of during lesson were noted. This work is a qualitative
research. In this research, by using the technique of case study examination,
as a result of eight weeks observation, obtained datas were tried to represent
in order to create a basis for other scientific works.
Music violin training physically disabled special requirement education qualitative research
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |