This study was conducted to examine the relationship between music teacher candidates’ piano performance self-efficacy and their cognitive flexibility levels. In addition, it was also investigated whether these variables differ according to various demographic characteristics. The sample of this study, which was conducted using the relational survey model, one of the quantitative research methods, consisted of 124 students (75 female and 49 male) studying at Bolu Abant İzzet Baysal University Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education. The data were collected using the piano self-efficacy scale, cognitive flexibility inventory and personal information form. Pearson correlation coefficient, t-test for independent samples, one-way analysis of variance (ANOVA) and Scheffe method were used to analyze the data. The results showed that there was a moderate, positive and significant relationship between music teacher candidates’ piano performance self-efficacy and their cognitive flexibility levels. In addition, it was found that piano performance self-efficacy differed significantly according to gender, grade level and study hours, but did not differ significantly according to variables such as year of birth, having a piano at home, practicing piano every day and having musicians in the family. Finally, it was determined that the cognitive flexibility levels of prospective music teachers showed a significant difference according to their working hours, but did not show a significant difference according to variables such as gender, year of birth, having a piano at home, practicing piano every day and being a musician in the family.
Bu çalışma, müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlikleri ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca, bu değişkenlerin çeşitli demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ) Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 49’u erkek, 75’i kız toplam 124 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, bilişsel esneklik envanteri, piyano öz yeterlik ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi için Pearson korelasyon katsayısı, bağımsız örneklemler için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Scheffe yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, müzik öğretmeni adaylarının bilişsel esneklik düzeyleri ile piyano performansı öz yeterlikleri arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu saptanmıştır. Ayrıca, piyano performansı öz yeterliğinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve çalışma saatine göre anlamlı farklılık gösterdiği, doğum yılı, evde piyano olma durumu, her gün piyano çalışma durumu ve ailede müzisyen olma durumu gibi değişkenlere göre ise anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Son olarak, müzik öğretmeni adaylarının bilişsel esneklik düzeylerinin çalışma saatlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği, cinsiyet, doğum yılı, evde piyano olma durumu, her gün piyano çalışma durumu ve ailede müzisyen olma durumu gibi değişkenlere göre ise anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |