: The main purpose of this study is to examine students' digital addiction levels and teachers' views on this issue during the COVID-19 pandemic. In the research, it was tried to reveal the effects of digital addiction on students and the coping strategies developed by teachers. The research was conducted in a case study design based on qualitative research methods. The study group of the consists of 16 teachers and psychological counselors working in different schools in the central district of Sivas, who voluntarily participated. The data were obtained using a semi-structured interview form prepared by the researchers. The interviews with the participants were audio recorded with the permission of the participants, and these audio recordings were then transcribed. The data were analyzed by content analysis, themes and codes were created and presented with direct quotes from the participants. The study revealed that digital addiction has negative effects such as social isolation, academic failure and psychological problems. It was observed that the pandemic and the distance education process increased students’ addiction to digital devices. Teachers emphasize that the appropriate use of digital devices can be beneficial in education, but when used excessively, it negatively affects academic achievement. It was stated that awareness-raising and limitation strategies are important in coping with digital addiction. In addition, it was found that digital addiction impairs students' mental health. As a result, educating strategies and limitations are effective in dealing with digital addiction and that teachers and families should be more aware of this issue. Future research should examine the effects of digital addiction on different age groups in more depth.
Bu çalışmanın temel amacı COVID-19 sürecinde öğrencilerin dijital bağımlılık düzeylerini ve öğretmenlerin bu konudaki görüşlerini incelenmektedir. Araştırmada dijital bağımlılığın öğrenciler üzerindeki etkileri ve öğretmenlerin geliştirdiği baş etme stratejileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Sivas’ın merkez ilçesindeki farklı okullarda çalışmakta olan, araştırmaya gönüllü olarak katılan 16 öğretmen ve psikolojik danışmandan oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Katılımcılar ile yapılan görüşmeler katılımcıların izni dâhilinde ses kaydına alınmış, bu ses kayıtları daha sonra deşifre edilmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiş, temalar ve kodlar oluşturulmuş ve katılımcılardan doğrudan alıntılarla sunulmuştur. Araştırma, dijital bağımlılığın sosyal izolasyon, akademik başarısızlık ve psikolojik sorunlar gibi olumsuz etkileri olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenlere göre salgının ve uzaktan eğitim sürecinin, öğrencilerin dijital cihazlara olan bağlılıklarını artırdığı gözlemlenmiştir. Öğretmenler, dijital cihazların doğru kullanımının eğitimde faydalı olabileceğini, ancak aşırı kullanıldığında akademik başarıyı olumsuz etkilediğini vurgulamaktadır. Dijital bağımlılıkla mücadelede farkındalık oluşturma ve sınırlama stratejilerinin önemli olduğu belirtilmiştir. Ayrıca, dijital bağımlılığın öğrencilerin mental sağlığını bozduğuna dair bulgular elde edilmiştir. Sonuç olarak, dijital bağımlılıkla mücadelede eğitici stratejilerin ve sınırlamaların etkili olduğu, öğretmenlerin ve ailelerin bu konuda daha fazla bilinçlenmesi gerektiği ifade edilmiştir. Gelecekteki araştırmalar, dijital bağımlılığın farklı yaş grupları üzerindeki etkilerini daha derinlemesine incelemelidir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other), Instructional Technologies |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | June 26, 2025 |
| Submission Date | January 1, 2025 |
| Acceptance Date | April 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |