Research Article
BibTex RIS Cite

Ev Kadınlarının Yaşadıkları Aile İçi Problemler Üzerine Nitel Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 337 - 358, 29.12.2022

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Samsun’da ikamet eden ev kadınlarının ev hayatına dair yaşadıkları problemler ve bu problemlerin ev kadınlarındaki fiziksel ya da psikolojik etkilerini değerlendirmektir. Yöntem: Çalışma yöntemi olarak nitel araştırma türü olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Samsun’da ikamet eden, ekonomik kazanç getiren herhangi bir işte çalışmayan 25-48 yaş aralığındaki 27 ev kadını oluşturmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak kartopu tekniği kullanılmıştır. Veriler, kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış soru formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan 27 katılımcının çoğu aile arasındaki problemlerden dolayı stres yaşadığını belirtmiştir. Aile üyeleri arasındaki en önemli problem ise eş ile yaşanan olumsuz durumlardır. Stres yaratan diğer nedenler arasında maddiyat, sağlık problemleri, ev işleri ve emeklerin karşılıksız kalması vardır. 27 katılımcıdan 22’si stres yaşadığı durumdan fiziksel olarak etkilendiğini belirtmiştir. Bu fiziksel etkiler çoğunlukla baş ağrısı, mide bulantısı ve yorgunluktur. Ev kadınlarının stres yaşadığı durumlar sonrası genellikle mutsuz oldukları görülmüştür. Diğer önemli bir bulgu ise 27 katılımcıdan yalnızca 5’inin kendini yetersiz hissetmediğidir. 22 katılımcı farklı nedenlerden dolayı kendini yetersiz hissettiğini belirtmiştir. Sonuç: Aile hayatının düzeni ve sürekliliği için kilit rolde olan ev kadınlarını, psikolojik olarak ev işlerinden ziyade aile üyeleri arasındaki problemler ve emeklerinin görülmemesi yıpratmaktadır. Stres yaratan durumlar zaman zaman ev kadınlarının yetersiz hissetmelerine sebep olmaktadır. Sorumluluklarını yerine getirdiğini düşünen katılımcılar kendilerini yetersiz hissetmemektedirler.

References

  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30 (1), 0-0. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41216/501952
  • Altunbulak, C. Ve Aydoğan, İ. (2015). Ilköğretim ikinci kademedeki boşanmış ve tam aileye sahip öğrencilerin okul başarıları ve okulda karşılaştıkları problemlerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 75-102. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/19381/205627
  • Aral, N. & Başar, F. (1998). Boşanmış Aileye Sahip Olan ve Olmayan Çocukların Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi,87.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. DOI: 10.31592/aeusbed.598299
  • Başçıllar, M. & Uslu Ak, B. (2022). Evaluation of depression and life satisfaction of housewives in istanbul. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 540-546. Bora, A. (2018). Kadınların Sınıfı. İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. bs.). Ankara, Pegem Akademi.
  • Cecen Eroğul, A. R. & Dingiltepe, T. (2012). Parçalanmış ve tam aileye sahip ergenlerin yaşam doyumu düzeyleri ile yaşam kalite düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(4), 1077-1086. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8587/106707
  • Demircioğlu, S. (2019). Günümüz Türkiye’sinde “Ev Hanımları” ve Sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Deniz, İ. & Göller, L. (2017). Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin aile işlevselliği ve evlilik doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(1), 53-69
  • Dibaji, S. M., Oreyzi, S. H. R., & Abedi, M. R. (2017). Occupation or home: comparison housewives and working women in the variables of stress, depression and perception of quantitative, mental and emotional home demands. Review of European Studies, 9(2). 268-274. https://doi.org/10.5539/res.v9n2p268
  • Erdoğan, T. (2016). Kentlileşme süreci ve ailede toplumsal cinsiyet rolleri ile kalıpyargıların dönüşümü: denizli-sevindik mahallesi örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 143-166.
  • Etiler, N. (2015). Çalışan kadınlar ile ev kadınlarının sağlık durumu üzerine bir analiz. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 37-47.
  • Görgün Baran, A., Özcan Demir, N. & Ulusoy, D. (2005). Parçalanmış aile ve gençlerde sapmış davranışlar: lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(2), 61-66.
  • Herdem, F. S. & Bozgeyikli, H. (2013). Ilköğretime devam eden parçalanmış ve tam aile çocuklarının rehberlik ihtiyaçlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(4), s.7-35
  • Karakaya, H. (2018). Görünmez emek ve ev kadınları. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2(1), 73-94.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 1(1). 68-86
  • Kasatura, İ. (2019). Aile ve grup psikoterapilerinde teori ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Longman.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research. New York: Sage publications
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (1), 21-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ckuiibfd/issue/32888/365347
  • Öztürk E. Disfonksiyonel aile modellerinden fonksiyonel aile modeline: doğal ve rehber ebeveynlik stili. Türkiye Klinikleri.
  • Satu, K. (2022). Who is happier in japan, a housewife or working wife? Journal of Happiness Studies. 23(2), 509-533. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00411-3
  • Şimşek, D. (2020, Ocak). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitime erişimi: engeller ve öneriler. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 17(65). 10-32.
  • Tellioğlu, P. & Özdemir, H. (2018). Kırsal kesimde yaşayan evli kadınların aile işlevlerinin evlilik uyumuna etkisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(1), 127-140. https://doi.org/10.33905/bseusbed.400204.
  • Turgut, F. (2017). Tarihsel süreçte aile kurumunun dönüşümü ve geleceğine yönelik çıkarımları. Medeniyet ve Toplum, 1(1), 93-117.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Erişilen Tarih 2021. Kadınların İstihdam Oranı. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Labour-Force-Statistics-Quarter-I:-January-March,-2021-37545
  • Vatandaş, C. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, 0 (35), 29-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusoskon/issue/9517/118909
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 337 - 358, 29.12.2022

Abstract

References

  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30 (1), 0-0. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41216/501952
  • Altunbulak, C. Ve Aydoğan, İ. (2015). Ilköğretim ikinci kademedeki boşanmış ve tam aileye sahip öğrencilerin okul başarıları ve okulda karşılaştıkları problemlerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 75-102. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/19381/205627
  • Aral, N. & Başar, F. (1998). Boşanmış Aileye Sahip Olan ve Olmayan Çocukların Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi,87.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. DOI: 10.31592/aeusbed.598299
  • Başçıllar, M. & Uslu Ak, B. (2022). Evaluation of depression and life satisfaction of housewives in istanbul. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 540-546. Bora, A. (2018). Kadınların Sınıfı. İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. bs.). Ankara, Pegem Akademi.
  • Cecen Eroğul, A. R. & Dingiltepe, T. (2012). Parçalanmış ve tam aileye sahip ergenlerin yaşam doyumu düzeyleri ile yaşam kalite düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(4), 1077-1086. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8587/106707
  • Demircioğlu, S. (2019). Günümüz Türkiye’sinde “Ev Hanımları” ve Sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Deniz, İ. & Göller, L. (2017). Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin aile işlevselliği ve evlilik doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(1), 53-69
  • Dibaji, S. M., Oreyzi, S. H. R., & Abedi, M. R. (2017). Occupation or home: comparison housewives and working women in the variables of stress, depression and perception of quantitative, mental and emotional home demands. Review of European Studies, 9(2). 268-274. https://doi.org/10.5539/res.v9n2p268
  • Erdoğan, T. (2016). Kentlileşme süreci ve ailede toplumsal cinsiyet rolleri ile kalıpyargıların dönüşümü: denizli-sevindik mahallesi örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 143-166.
  • Etiler, N. (2015). Çalışan kadınlar ile ev kadınlarının sağlık durumu üzerine bir analiz. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 37-47.
  • Görgün Baran, A., Özcan Demir, N. & Ulusoy, D. (2005). Parçalanmış aile ve gençlerde sapmış davranışlar: lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(2), 61-66.
  • Herdem, F. S. & Bozgeyikli, H. (2013). Ilköğretime devam eden parçalanmış ve tam aile çocuklarının rehberlik ihtiyaçlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(4), s.7-35
  • Karakaya, H. (2018). Görünmez emek ve ev kadınları. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2(1), 73-94.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 1(1). 68-86
  • Kasatura, İ. (2019). Aile ve grup psikoterapilerinde teori ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Longman.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research. New York: Sage publications
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (1), 21-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ckuiibfd/issue/32888/365347
  • Öztürk E. Disfonksiyonel aile modellerinden fonksiyonel aile modeline: doğal ve rehber ebeveynlik stili. Türkiye Klinikleri.
  • Satu, K. (2022). Who is happier in japan, a housewife or working wife? Journal of Happiness Studies. 23(2), 509-533. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00411-3
  • Şimşek, D. (2020, Ocak). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitime erişimi: engeller ve öneriler. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 17(65). 10-32.
  • Tellioğlu, P. & Özdemir, H. (2018). Kırsal kesimde yaşayan evli kadınların aile işlevlerinin evlilik uyumuna etkisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(1), 127-140. https://doi.org/10.33905/bseusbed.400204.
  • Turgut, F. (2017). Tarihsel süreçte aile kurumunun dönüşümü ve geleceğine yönelik çıkarımları. Medeniyet ve Toplum, 1(1), 93-117.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Erişilen Tarih 2021. Kadınların İstihdam Oranı. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Labour-Force-Statistics-Quarter-I:-January-March,-2021-37545
  • Vatandaş, C. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, 0 (35), 29-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusoskon/issue/9517/118909
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Women's Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Kübra Yeşilsoy 0000-0003-3913-9635

Berre Sena Arslanoğlu 0000-0002-8520-9270

Publication Date December 29, 2022
Submission Date June 3, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yeşilsoy, K., & Arslanoğlu, B. S. (2022). Ev Kadınlarının Yaşadıkları Aile İçi Problemler Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Kadın Ve Aile Araştırmaları Dergisi, 2(2), 337-358.

Publication of Application and Research Center of Women's and Family Studies
SAMSUN