Research Article
BibTex RIS Cite

Affeden Yol Tasarımı ve Kaza Kara Noktalarının İyileştirilmesi; Düzce Örnek Durum İncelemesi

Year 2023, Volume: 6 Issue: Ek Sayı, 105 - 118, 20.12.2023
https://doi.org/10.47495/okufbed.1184457

Abstract

Bu noktada, trafik kazalarının neden ve sonuçlarını değiştirmek, olası insan ölümlerinin önüne geçmek, daha konforlu seyir güvenliğini sağlamak amacı, özellikle trafik kazalarının sık gerçekleştiği ülkemiz karayolu kesimlerinde olağan bir durum teşkil etmekle birlikte; yapılan çalışma da, ülkemiz gündemine 2013 yılında Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından getirilen ve halen uygulama konusunda aksaklıkları bulunan affeden yol kavramı irdelenmiştir. Aynı tip kazaların sık gerçekleştiği kara yolu kesimlerinde incelemeler yapılmış, bu karayolu kesimlerinin nasıl affeden yol olabileceği üzerinde durulmuştur. Doğru ve planlı bir yol tasarımı veya iyileştirmesi, kaza oranlarının büyük ölçüde azalmasına doğrudan katkıda bulunacaktır. Bu kapsamda Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen, 2016 yılı içerisinde iyileştirilmesi gereken 2 kaza kara noktası ve kaza kara noktası olma potansiyeline sahip 1 nokta belirlenmiştir. Toplam üç karayolu kesimi üzerinde affedici yol tasarım özellikleri göz önünde bulundurularak yerinde incelemeler yapılmış, tavsiyelerde bulunulmuştur.

References

  • Armour, M., & McLean, J. R. (1983). Effect of Shoulder Width and Type on Rural Traffic Safety and Operations. Australian road research, 13(4), 259-270.
  • Atahan, A.O. (2003). Otokorkuluk Bitim Noktalarında Kullanılan Enerji Absorbe Edici Mekanizmalar. IV. Ulaşım ve Trafik Kongresi, Ankara.
  • Ergün, G. (1999). Yol Emniyetini Geliştirme Programı: Türkiye İçin Bir Strateji Önerisi. II. Ulaşım ve Trafik Kongresi, Ankara.
  • Güçmen, Ö. (1975). Karayolu Ulaşımında Güvenlik Sorununun Başlıca Yönleri ile Genel İncelemesi. Doçentlik Tezi, İTÜ, İstanbul.
  • Kahramangil, M., & Şenkal, Ş. (1999). Kaza kara noktaları belirleme yöntemleri. II. Ulaşım ve Trafik Kongresi–Sergisi. Ankara.
  • Karaşahin, M., & Bağırgan, N. (2007). Şehirlerarasi Bölünmemiş Karayollarinda Şerit ve Banket Genişliğinin Karayolu Güvenliğine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(2), 265-272.
  • Karayolu Tasarımı Raporu (KTR), (2000). Yol Kenarı Alanları ve Otokorkuluklar ile İlgili Olarak Önerilen Tasarım Esasları, Ek3-S20, Haziran.
  • Kihlberg, J. K., & Tharp, K. J. (1968). Accident rates as related to design elements of rural highways. NCHRP Report, (47).
  • La Torre, F. (2012). Forgiving roadsides design guide (No. 2013/09).
  • Türkiye Cumhuriyeti Karayolu İyileştirme ve Trafik Güvenliği Projesi (KİTGİ). (2001). Türkiye için Ulusal Trafik Güvenliği Programı, Aralık, Ankara.
  • Thomson, R., Fagerlind, H., Martinez, A. V., Amengual, A., Naing, C. L., Hill, J., & Garcia, J. M. (2006a). Roadside infrastructure for safer European roads: D06 European best practice for roadside design: guidelines for roadside infrastructure on new and existing roads.
  • Thompson, R., Martinez, A., Naing, C., Hoschopf, H., Dupre, G., Bisson, O., & Garcia, J. (2006b). European Best Practice for Roadside Design: Guidelines for Roadside Infrastructure on New and Existing Roads.
  • Zegeer, C. V., Twomey, J. M., Heckman, M. L., & Hayward, J. C. (1992). Safety Effectiveness of Highway Design Features. Volume II: Alignment (No. FHWA-RD-91-045).
  • Zegeer, C. V., Stewart, R., Council, F., & Neuman, T. R. (1994). Accident relationships of roadway width on low-volume roads. Transportation Research Record, 160-160.

Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City

Year 2023, Volume: 6 Issue: Ek Sayı, 105 - 118, 20.12.2023
https://doi.org/10.47495/okufbed.1184457

Abstract

The aim of changing the causes and consequences of traffic accidents, preventing possible human deaths, and providing more comfortable navigational safety is a common situation especially in the highway sections of our country where traffic accidents occur frequently. In the study, the concept of the forgiving road, which was brought to the agenda of our country by the General Directorate of Highways (KGM) in 2013 and still has problems in implementation, was examined. Investigations have been made on the highway sections where the same type of accidents occur frequently, and it has been emphasized how these highway sections can be forgiving roads. A correct and planned road design or improvement will directly contribute to a dramatic reduction in accident rates. In this context, three different accident points that need improvement within KGM have been determined. Considering the forgiving road design features on a total of three highway sections, on-site investigations were made, and recommendations were made.

References

  • Armour, M., & McLean, J. R. (1983). Effect of Shoulder Width and Type on Rural Traffic Safety and Operations. Australian road research, 13(4), 259-270.
  • Atahan, A.O. (2003). Otokorkuluk Bitim Noktalarında Kullanılan Enerji Absorbe Edici Mekanizmalar. IV. Ulaşım ve Trafik Kongresi, Ankara.
  • Ergün, G. (1999). Yol Emniyetini Geliştirme Programı: Türkiye İçin Bir Strateji Önerisi. II. Ulaşım ve Trafik Kongresi, Ankara.
  • Güçmen, Ö. (1975). Karayolu Ulaşımında Güvenlik Sorununun Başlıca Yönleri ile Genel İncelemesi. Doçentlik Tezi, İTÜ, İstanbul.
  • Kahramangil, M., & Şenkal, Ş. (1999). Kaza kara noktaları belirleme yöntemleri. II. Ulaşım ve Trafik Kongresi–Sergisi. Ankara.
  • Karaşahin, M., & Bağırgan, N. (2007). Şehirlerarasi Bölünmemiş Karayollarinda Şerit ve Banket Genişliğinin Karayolu Güvenliğine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(2), 265-272.
  • Karayolu Tasarımı Raporu (KTR), (2000). Yol Kenarı Alanları ve Otokorkuluklar ile İlgili Olarak Önerilen Tasarım Esasları, Ek3-S20, Haziran.
  • Kihlberg, J. K., & Tharp, K. J. (1968). Accident rates as related to design elements of rural highways. NCHRP Report, (47).
  • La Torre, F. (2012). Forgiving roadsides design guide (No. 2013/09).
  • Türkiye Cumhuriyeti Karayolu İyileştirme ve Trafik Güvenliği Projesi (KİTGİ). (2001). Türkiye için Ulusal Trafik Güvenliği Programı, Aralık, Ankara.
  • Thomson, R., Fagerlind, H., Martinez, A. V., Amengual, A., Naing, C. L., Hill, J., & Garcia, J. M. (2006a). Roadside infrastructure for safer European roads: D06 European best practice for roadside design: guidelines for roadside infrastructure on new and existing roads.
  • Thompson, R., Martinez, A., Naing, C., Hoschopf, H., Dupre, G., Bisson, O., & Garcia, J. (2006b). European Best Practice for Roadside Design: Guidelines for Roadside Infrastructure on New and Existing Roads.
  • Zegeer, C. V., Twomey, J. M., Heckman, M. L., & Hayward, J. C. (1992). Safety Effectiveness of Highway Design Features. Volume II: Alignment (No. FHWA-RD-91-045).
  • Zegeer, C. V., Stewart, R., Council, F., & Neuman, T. R. (1994). Accident relationships of roadway width on low-volume roads. Transportation Research Record, 160-160.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Civil Engineering
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Sercan Serin

Yakup Önal 0000-0003-4975-9897

Cafer Kayadelen 0000-0003-2955-013X

Muhammet Fatih Mutlu 0000-0002-9384-9331

Publication Date December 20, 2023
Submission Date October 4, 2022
Acceptance Date May 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: Ek Sayı

Cite

APA Serin, S., Önal, Y., Kayadelen, C., Mutlu, M. F. (2023). Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(Ek Sayı), 105-118. https://doi.org/10.47495/okufbed.1184457
AMA Serin S, Önal Y, Kayadelen C, Mutlu MF. Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. December 2023;6(Ek Sayı):105-118. doi:10.47495/okufbed.1184457
Chicago Serin, Sercan, Yakup Önal, Cafer Kayadelen, and Muhammet Fatih Mutlu. “Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, no. Ek Sayı (December 2023): 105-18. https://doi.org/10.47495/okufbed.1184457.
EndNote Serin S, Önal Y, Kayadelen C, Mutlu MF (December 1, 2023) Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 Ek Sayı 105–118.
IEEE S. Serin, Y. Önal, C. Kayadelen, and M. F. Mutlu, “Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City”, Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno, vol. 6, no. Ek Sayı, pp. 105–118, 2023, doi: 10.47495/okufbed.1184457.
ISNAD Serin, Sercan et al. “Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/Ek Sayı (December 2023), 105-118. https://doi.org/10.47495/okufbed.1184457.
JAMA Serin S, Önal Y, Kayadelen C, Mutlu MF. Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2023;6:105–118.
MLA Serin, Sercan et al. “Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 6, no. Ek Sayı, 2023, pp. 105-18, doi:10.47495/okufbed.1184457.
Vancouver Serin S, Önal Y, Kayadelen C, Mutlu MF. Forgiving Road Design and Improvement of Accident Black Spots: A Case Study for Düzce City. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2023;6(Ek Sayı):105-18.

23487


196541947019414

19433194341943519436 1960219721 197842261021238 23877

*This journal is an international refereed journal 

*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.

* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)

*This journal published in Turkish and English as open access. 

19450 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.