“Kilikya’daki Sinekkale – Manastır, Konaklama Yeri ya da Çiftlik”Seleukeia am Kalykadnos (bugünkü Silifke) yerleşmesinin bulunduğu bölgenin dağlık kesiminde bulunan Sinekkale, Kilikia Tracheia eyaletinde geç antik dönemden korunagelmiş, dini olmayan yapılar içinde en görkemli kalıntı olma özelliğini bugün hala korumaktadır. İki katlı olarak günümüze kalan yapı, bir köşe kulesi, üç adet özenle inşa edilmiş latrine’leri ve hem zemin katında hem de ikinci katta üst üste denk gelen apsisli iki mekanıyla çok yönlü bir repertuar sunarak göze çarpmasına rağmen, eski araştırmalarda arada bir söz edilmesinin ve bazı yayınlarda şematik planlarına yer verilmesinin dışında sistematik bir incelemeye konu olmamıştır. Bugüne kadar yapının işlevine dair, manastır, kervansaray ya da villa rustica olabileceği önerileri ortaya atılmıştır. 2003 yılında yapılan yeni araştırmalarla ise şu sonuçlara ulaşılmıştır: Binanın yakınında tespit edilen yağ veya şarap işlikleri ile tarlaların sulanmasında kullanılan sarnıçlar, ev sahiplerinin geçimlerini daha çok tarımla sağladıklarını göstermiştir. Bunun yanı sıra binanın antik yol üzerinde yer alması ve üst katta üç tane latrine’nin bulunması burasının, aynı zamanda geçen yolcuların konaklaması için yol boyu hanı olarak işletilmiş olabileceği düşüncesini de akla getirmektedir. Burasının bir manastır olabileceği iddiası ise, bölgede bilinen diğer manastırların planlarıyla karşılaştırıldığında, geçerliliğini yitirmektedir. Apsisli iki mekan ise büyük bir olasılıkla ev şapelleri olmalıdırlar; zemin katındakine dışarıdan kişilerin gelmesi mümkünken, üst kattaki yalnızca evin beyine ve ailesine ayrılmış olmalıdır
Erken bizans latrine apsisli mekan manastır kervansaray villa rustica ev şapel
In Sinekkale, im Hinterland der Region von Seleukeia am Kalykadnos (heute
Silifke), blieb einer der eindrucksvollsten spätantiken Profanbauten der kleinasiatischen Provinz Kilikia Tracheia erhalten. Eine detaillierte Auseinandersetzung mit
dem Baubefund fand in der älteren Forschung trotz gelegentlicher Erwähnungen
und der Publikation von Planskizzen bisher noch nicht statt, obwohl der zweigeschossig erhaltene Bau durch einen Eckturm, drei aufwendige Latrinen und zwei
in Erd- und Obergeschoß übereinander liegende Apsidenräume ein vielfältiges
Repertoire an herausragenden repräsentativen Elementen aufweist. Bislang wurden Vorschläge für eine Deutung seiner Funktion als Kloster, Karawanserei oder
villa rustica gemacht. Eine erneute Untersuchung im Jahr 2003 erbrachte folgende
Ergebnisse: Überreste antiker Öl- oder Weinpressen und Feldbewässerungszisternen
im Umkreis des Baues zeigen, daß die Einkünfte der Bewohner überwiegend aus
der Landwirtschaft stammten. Die Lage an der antiken Straße und die Anzahl von
drei Latrinen im Obergeschoß bieten die Möglichkeit, zusätzlich einen kleinen
Herbergsbetrieb anzunehmen. Eine Interpretation als Kloster ist jedoch aus dem
Vergleich mit anderen Grundrissen bekannter Klosteranlagen der Region auszuschließen. Die beiden Apsidenräume lassen sich am ehesten als Hauskapellen
deuten, von denen diejenige des Erdgeschosses öffentlich zugänglich war, während
diejenige im Obergeschoß dem Hausherrn und seiner Familie vorbehalten gewesen
sein dürfte.
frühbyzantinisch Latrine Apsidenraum Kloster Herberge villa rustica Hauskapelle.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 16 |