Bu araştırmanın amacı 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders kitabı olarak kabul
edilen ilkokul 1, 2, 3. sınıf hayat bilgisi ders kitaplarında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen kök
değerlerin nasıl ve ne düzeyde yer aldığını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması modeli kullanılmıştır. Veriler doküman inceleme tekniği ile toplanmıştır. Ders kitapları,
araştırmacı tarafından oluşturulan doküman inceleme formu aracılığıyla eş zamanlı olarak biri araştırmacı
olmak üzere iki sınıf öğretmeni ve bir rehber öğretmen tarafından incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda
tüm ders kitaplarında en çok yer verilen kök değerlerin sırasıyla sorumluluk (%25,3), dostluk (%15,9), saygı
(%15) ve özdenetim (%11,9) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarında en az yer verilen kök değerler
ise sırasıyla dürüstlük (%0,4), sabır (%1,9), adalet (%2,6) ve yardımseverlik (%5)’tir. Kök değerler ders
kitaplarında en fazla metinler aracılığıyla verilirken en az sorular aracılığıyla verilmiştir. Ayrıca kök
değerlerin ders kitaplarında daha çok dolaylı olarak yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara
dayanılarak ders kitapları hazırlanırken kök değerlerden adalet, dürüstlük, sabır ve yardımseverlik
değerlerine daha çok yer verilmesi ve kök değerlerin her sınıf seviyesinde tüm ünitelere dağılım göstermesi
önerilmiştir.
The aim of this study is to examine how and at what level the root values determined by the Ministry of
National Education are included in the primary, 1st, 2nd, and 3rd grade life science textbooks that are
accepted as textbooks for 5 years starting from the 2018-2019 academic year. Case study model, one of the
qualitative research methods, was used in the study. Data were collected by document analysis technique.
The textbooks were simultaneously examined by two class teachers, one researcher and one guidance
teacher, through the document review form created by the researcher. As a result of the research, it was
concluded that the root values that were included in all textbooks were responsibility (25.3%), friendship
(15.9%), respect (15%) and self-control (11.9%), respectively. Root values that are least included in the
textbooks are honesty (0.4%), patience (1.9%), justice (2.6%) and helpfulness (5%), respectively. Root values
are given mostly through texts in textbooks and least through questions. In addition, it is concluded that root
values are indirectly included in textbooks. Based on the findings, it was suggested that the values of justice,
honesty, patience and helpfulness should be given more than the root values and the root values should be
distributed to all units at every grade level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |