Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin çevreye
yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu kapsamda sınıf öğretmenlerinin
çevresel tutumları üzerinde; üniversitede çevre ile ilgili bir ders alıp
almama, görev yaptığı okulun bulunduğu ilçenin sosyo-ekonomik gelişmişlik
düzeyi, çocukluğunun geçtiği yerleşim yeri ve cinsiyet gibi değişkenlerin
etkisinin ortaya çıkartılması hedeflenmektedir. Bu amaca ulaşmak için çalışmada
Yeni Ekolojik Paradigma Ölçeği, Samsun ilindeki ilkokullarda görev yapan sınıf
öğretmenlerine uygulanmıştır. Çalışmada Samsun ilinin örneklem olarak
seçilmesinde; konumu, sosyo-ekonomik yapısı, ulaşılabilirlik durumu, öğretmen
sayısı ve özellikleri ile kırsal ve kentsel özellik taşıyan yerleşim yerlerine sahip
olmasıyla sınıf öğretmelerinin çevresel tutumlarının incelenmesi için uygun bir
mekân olduğu kanaati etkili olmuştur. Veriler, Samsun’un 14 ilçesinde görev
yapan 515 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız
örneklem t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
Samsun ilindeki sınıf öğretmenlerinin çevre konusunda yüksek bir tutuma sahip
oldukları görülmektedir. Bununla birlikte veriler, kadınların erkeklere oranla
daha yüksek çevresel endişe göstererek daha doğa merkezli bir tutumda
oluklarına işaret etmektedir. Ayrıca görev yapılan yerin gelişmişlik durumu
artıkça öğretmelerin daha fazla insan merkezli bir tutuma yöneldikleri
görülmektedir. Ancak öğretmenlerin üniversite eğitimleri süresince çevre eğitimi
dersi alıp almamalarıyla doğa merkezli çevresel bir tutum kazanmaları arasında
pozitif yönlü bir ilişki bulunmamaktadır. Yani çevre eğitimi, doğa merkezli
çevresel bir tutum kazanmada etkili bir argüman olmasına rağmen bu çalışmada
çevre eğitimi dersi alma, öğretmenlerin doğa merkezli bir tutum kazanmaları
üzerinde etkili olmamıştır. Üniversitelerde okutulan çevre eğitimi derslerinin
kazanımlarının teorikten çok davranış ve tutum odaklı olarak yeniden
düzenlenerek disiplinler arası bir yaklaşımla yürütülmesi yerinde olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Acceptance Date | December 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 37 Issue: 2 |