Çocuğun ilk sosyal çevresi anne,
babası ya da bakım veren kişiden oluşmaktadır. Çocuğun ilgisinin ikinci yaşın
bitimiyle anneden dış dünyaya yönelmesi ilk ayrışma bireyleşme denemeleri
olarak tanımlanabilir. İkinci ayrışma
bireyleşme döneminin başladığı ergenlik döneminde ise ergen birey,
ebeveynlerinin içselleştirilmiş bağlarından ayrışarak, kimlik geliştirmeye
çalışır. Üniversiteye gitmek için evden ve aileden ayrılan, son ergenlik
döneminde bulunan, geç ergenin ebeveynlerinden ayrışarak sağlıklı bir kimlik
kazanması, hâlihazırda ve gelecekteki hayatı için önem kazanmaktadır. Yapılan
çalışmalar, ikinci ayrışma bireyleşme döneminde olan ergenlerin evden ayrılma
süreçlerinde çeşitli uyum ve kimlik problemleri yaşadıklarını göstermektedir.
Bu nedenle, bu çalışmada üniversite öğrencilerinin ayrışma bireyleşme düzeyleri
ile kimlik algıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını ve çeşitli
bağımsız değişkenlere göre ayrışma bireyleşme düzeyleri ile kimlik algıları
arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma
2016-2017 eğitim öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesinin çeşitli
fakültelerinde öğrenim gören toplam 763 üniversite öğrencisi üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin 533’ü (%69.9) kız, 230’u (%30.1) erkektir.
Ergenlerin ayrışma bireyleşme ve kimlik algılarını ölçmek amacıyla “Ergenlerde Ayrışma
Bireyleşme Ölçeği” ve “Kimlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, kısıtlanma kaygısı ve olumsuz kimlik algısı arasında düşük düzeyde
pozitif yönde anlamlı bir ilişki (r=.340),
olduğu, ayrılık kaygısı ve olumsuz kimlik algısı arasında orta düzeyde
(r=.438) pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Reddedilme
beklentisi ve olumsuz kimlik algısı arasında ise, yüksek düzeyde pozitif yönde
(r= .618) anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bağımsız değişkenler
açısından, cinsiyet, fakülte ve aile tutumuna göre, ayrışma bireyleşme ve
kimlik algısı puanları farklılık göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 |