İnsan yaşamında oldukça belirgin bir etkiye sahip olan ve
kalıcı izler bırakan okul öncesi yıllar, bireyin gelecek yaşamını
şekillendirmektedir. Okul öncesi dönemde çocuk, içinde yaşadığı aile, toplum ve
doğaya ilişkin deneyimler ve gözlemler yoluyla öğrenmelerini
gerçekleştirmektedir. Çocuklar, içinde yaşadıkları dünyayı keşfetme yolunda
güçlü bir isteğe ve motivasyona sahiptirler. Merak duyguları öğrenme
motivasyonlarının kaynağını oluşturmaktadır. Okul öncesi dönem çocuklarının
doğal afetlere ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelendiği bu
çalışmada kesitsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı
örnekleme yöntemi ve benzeşik örnekleme tekniği ile oluşturulmuştur.
Araştırmaya resmi bir anaokulunda eğitimlerini sürdüren üç, dört ve beş yaş
gruplarından 110 çocuk katılmıştır. Araştırma verileri çocukların doğal
afetlere ilişkin bilgi ve farkındalıklarını yansıtan çoklu durumları içerecek
şekilde toplanmıştır. Bunun için en sık karşılaşılan doğal afetlerden deprem,
sel, yangın, heyelan ve çığ görsellerinin olduğu fotoğraf kartları
hazırlanmıştır. Çocuklarla bireysel görüşmeler yapılarak fotoğraf kartlarındaki
doğal afet olayını tanıma durumları belirlenmiş ve çocukların yanıtları veri
formuna kaydedilmiştir. Fotoğraf
kartlarındaki doğal afet olayını tanıyan her yaş grubundan beş çocuğa doğal
afet olayının sebebi ve böyle bir olayla karşılaştığında ne yapılması gerektiği
sorulmuştur. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; tüm yaş gruplarında çocuklar
tarafından en çok bilinen doğa olayı yangın, en az bilinen doğa olayı ise çığ
olmuştur. Çocukların yaşlarının büyümesiyle birlikte doğal afetler hakkındaki
bilgi ve farkındalık düzeylerinde artış olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 |