This research aims to adapt the Representational Fluency Test developed for primary school students to Turkish culture and to examine the test's psychometric properties. Representational fluency is the ability to make sense of different representation types and make connections between representations. The original test consists of 25 multiple-choice items. It includes nine competencies which are identifying items, relating graphics to the real world, finding trends and changes during time, comparing one change to another, understanding the meaning of the representation, relating different representations to each other, translating from one type of representation to another, collecting evidence from more than one representation, and understanding the relations and connections. The research was carried out with 4th-grade primary school students studying in Düzce in the 2021-2022 academic year. Studies on the factor structure of the test were carried out with different study groups, and 207 (112: female, 95: male) students for exploratory factor analysis and 177 (90: female, 87: male) students for confirmatory factor analysis participated in the research. The exploratory factor analysis based on the tetrachoric correlation matrix using the Factor 10.3.1 program determined that the test has a two-factor structure in meaning and connection. The confirmatory factor analysis results using the weighted least squares method on the asymptotic covariance matrix via the Lisrel 8.51 program show that the two-factor structure discovered by the exploratory factor analysis was confirmed. The test has moderate difficulty and high discrimination. The calculated KR-20 internal consistency coefficient of the test indicates a high level of reliability for the overall test (.84) and its sub-dimensions (.85 and .70). Representational Fluency Test with 21-item is a valid and reliable measurement tool that is compatible with the primary school curriculum and can be used to measure the level of representational fluency at the primary school 4th-grade level.
Multirepresentation Representational fluency Primary school Test Çoklu Temsil Temsilsel Akıcılık İlkokul Fen Matematik
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencileri için geliştirilen Temsilsel Akıcılık
Testini Türk kültürüne uyarlamak ve testin psikometrik özelliklerini incelemektir.
Temsilsel akıcılık, farklı temsil türlerini anlamlandırma ve temsiller arasında bağlantı kurabilme becerisi olarak ifade edilmektedir. Orijinal formu çoktan seçmeli
25 maddeden oluşan test, temsilsel akıcılığa ilişkin dokuz yetkinlik alanı içermektedir. Bunlar; öğelerin tanımlanması, grafiklerin gerçek yaşamla ilişkilendirilmesi,
zamana bağlı eğilim ve değişimin tespit edilmesi, bir değişimi diğeriyle karşılaştırma, temsil anlamlandırma, farklı temsil türlerini ilişkilendirebilme, temsiller
arası geçiş yapabilme, birden fazla temsilden veri toplayabilme, ilişki ve bağlantıyı
anlayabilmedir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Düzce ilinde öğrenim
gören ilkokul 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Testin faktör yapısına ilişkin
çalışmalar farklı çalışma gruplarıyla yürütülmüş olup, açımlayıcı faktör analizi için
207 (112:kız, 95:erkek) ve doğrulayıcı faktör analizi için 177 (90:kız, 87:erkek) öğrenci araştırmaya katılmıştır. Factor 10.3.1 programı aracılığıyla, tetrakorik korelasyon matrisine dayalı olarak gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda,
Temsilsel Akıcılık Testinin anlam ve bağlantı şeklinde iki faktörlü bir yapıya sahip
olduğu tespit edilmiştir. Lisrel 8.51 programı aracılığıyla asimptotik kovaryans
matrisi üzerinden, ağırlıklı en küçük kareler yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen
doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, açımlayıcı faktör analizi ile keşfedilen iki faktörlü yapının doğrulandığını göstermektedir. Madde analizi çalışmaları sonucunda testin orta düzeyde güçlük ve yüksek düzeyde ayırıcılığa sahip olduğu tespit
edilmiştir. Testin hesaplanan KR-20 iç tutarlılık katsayısının testin geneli (.84) ve
alt boyutları (.85 ve .70) için yüksek düzeyde güvenirliği işaret ettiği tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında uyarlaması yapılan 21 maddelik Temsilsel Akıcılık Testinin, ilkokul müfredatıyla uyumlu ve ilkokul 4. Sınıf düzeyinde temsilsel akıcılık
düzeyinin ölçümünde kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Artikels |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Acceptance Date | September 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 41 Issue: 2 |