The demand for learning Turkish is increasing day by day, and Turkish Language Teaching Application and Research Centers of the universities in Turkey, Turcology departments of the universities outside Turkey and Yunus Emre Institutes have been working to meet this demand. The main purpose of the courses given in these institutions is to develop the reading, listening, speaking and writing skills of learners but the opportunities of those who learn Turkish in Turkey and those who learn Turkish outside Turkey are not the same. Therefore, it becomes highly important to determine how different variables could affect the development of the learners' language skills and their self-efficacy. The aim of this study was to analyze the self-efficacy in speaking skill of those who learn Turkish as a foreign/second language. In the scope of the study, it was examined whether the self-efficacy in speaking skill of the learners differed according to their gender, their age, their experience of learning Turkish in Turkey or abroad, the institutions where they learned Turkish, and their language level. The results of the research indicated that there was no significant difference among the self-efficacy levels in speaking skill of the learners according to their gender and their age. It was also found out that the self-efficacy average scores in speaking skill of those who learned Turkish abroad was higher than those in Turkey, that the self-efficacy average scores in speaking skill of those who learned Turkish in Gaziantep was lower than those in Kazakhstan and Algeria, and that the self-efficacy average scores in speaking skill of the learners with Turkish language level C1 was higher than those with B1 and B2 levels.
Teaching Turkish as a foreign/second language speaking skill self-efficacy in speaking scale.
Proje çalışması değildir.
ÖZ
Türkçe öğrenmeye olan talep her geçen gün artmakta; Türkiye’de üniversitelerin Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezleri, Türkiye dışında üniversitelerin Türkoloji bölümleri ve Yunus Emre Enstitüleri bu talebin karşılanması için çalışmalar gerçekleştirmektedir. Türkçe öğretiminde, öğrenicilerin okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi temel amaçtır. Ancak Türkiye’de ve Türkiye dışında Türkçe öğrenenlerin imkânları aynı değildir. Bu nedenle farklı değişkenlerin öğrenicilerin dil becerilerinin gelişimine ve öz yeterliklerine ne şekilde etki ettiğini tespit etmek öğretim sürecinin yapılandırılması açısından önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı/ikinci dil olarak öğrenenlerin konuşma becerisi öz yeterliklerini belirlemektir. Çalışmada, öğrenicilerin konuşma becerisi öz yeterliklerinin cinsiyet, yaş, Türkçeyi Türkiye’de veya yurt dışında öğrenme durumları, Türkçe öğrendikleri kurumlar ve dil düzeylerine göre değişiklik gösterip göstermediği irdelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenicilerin konuşma becerisi öz yeterlikleri arasında cinsiyete ve yaşa göre anlamlı farklılık yoktur. Yurt dışında Türkçe öğrenenlerin konuşma becerisi öz yeterlik puan ortalamalarının Türkiye’dekilere göre daha yüksek, Gaziantep’te Türkçe öğrenenlerin konuşma becerisi öz yeterlik puan ortalamalarının Kazakistan ve Cezayir’dekilere göre daha düşük ve Türkçe dil düzeyi C1 olan öğrenicilerin konuşma becerisi öz yeterlik puan ortalamalarının B1 ve B2 düzeyindekilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür.
Yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretimi konuşma becerisi konuşma öz yeterliği ölçek
Herhangi bir destek almamıştır.
Proje çalışması değildir.
Teşekkür bölümü yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Proje çalışması değildir. |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 2 |