Bilim ve teknolojinin hayatımızın her alanına nüfuz ettiği çağımızda; çevre, (hava, su ve topak) kirliliği arttı. Nükleer, termik, hidroelektrik, fosil enerji kaynakları ve bunların yan etkileri ile bulaşıcı hastalıklar; AIDS (Edinsel Bağışıklık Yetersizliği Sendromu), EBOLA, KUŞ GRİBİ, KKKA (Kırım-Kongo Kanamalı Ateşi) çok daha yaygınlaştı. Teknolojinin olumsuz gelişmeleri, çevre sorunları ile mücadele etmek ve hastalıklara karşı aşılama gibi önleyici konularda makul kararlar alarak sorunlar ile başa çıkabilmenin en iyi yolu nitelikli fen okuryazar bireyler yetiştirmektir. Ayrıca küresel bir sorun haline gelen COVID-19’a karşı en büyük silah olarak güvenilir aşı görülmekle birlikte aşıların hızlı ve yeterli miktarda üretilmesi, dağıtılması, planlanması ve üretilen aşıların yüksek oranda uygulanarak toplumsal bağışıklığın sağlanması gerekmektedir. Geliştirilen aşıların yüksek oranda uygulanmasını etkileyen faktörlerden birisi de aşı tereddütüdür.
Bu araştırmada lisan son sınıf öğrencilerinin fen okuryazarlık düzeyleri ile aşı tereddüttü arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlandı. Bu amaçla Doğu Anadolu Bölgesi’nin orta ölçekli bir ilinde bulunan üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 235 lisans son sınıf öğrencisine "Fen Okuryazarlık Ölçeği" ve "Pandemilerde Aşı Tereddütü Ölçeği" gönüllülük esasına göre ve etik kurallara uygun olarak uygulandı. Veriler, SPSS 25,0 programı ile analiz edildi. Araştırma nicel araştırma desenlerinden tarama (tanımlayıcı) ve ilişki arayıcı araştırma şeklinde gerçekleştirildi. Elde edilen veriler kullanılarak hedef kitlenin fen okuryazarlık düzeyleri ile aşı tereddütleri arasındaki ilişki istatistiksel olarak incelendi. Öğretmen adaylarının aşı tereddüt düzeylerinin ortalama düzeyde olduğu ve fen okuryazarlık düzeyleri ile aşı tereddütleri arasında düşük düzeyde ve negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulundu.
In an age where science and technology permeate every aspect of our lives, the optimal approach to address problems involves making informed decisions on issues such as environmental pollution (air, water, and soil), nuclear, thermal, hydroelectric, and fossil energy sources along with their side effects, and infectious diseases like AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome), EBOLA, BIRD INFLUENZA, and CCHF (Crimean-Congo Hemorrhagic Fever). It's paramount to vaccinate against these diseases to ensure public health. Although vaccines are viewed as the primary defense against COVID-19, a global challenge, it's essential to produce, distribute, and plan for vaccines efficiently, ensuring community immunity through high rates of vaccination. Vaccine hesitancy affects the rate at which developed vaccines are administered.
This study sought to explore the correlation between the science literacy levels of pre-service teachers and their vaccine hesitancy. To this end, the "Science Literacy Scale" and "Vaccine Hesitancy in Pandemics Scale" were voluntarily administered, in line with ethical standards, to 235 senior undergraduate students at the Faculty of Education in a university located in a medium-sized province of the Eastern Anatolia Region in Türkiye. Data were analyzed using the SPSS 25.0 program. This research was descriptive and correlational within quantitative research designs. From the data, the correlation between the science literacy levels of the participants and their vaccine hesitancy was statistically examined. It was revealed that the pre-service teachers' vaccine hesitancy levels were average, with a low but significant negative relationship between science literacy and vaccine hesitancy.
Science literacy Pre-service teachers Vaccine Vaccine hesitation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 2 |