In this study, it was aimed to systematically examine the studies in the national and international literature on the effect of BFLPE on the academic self-perceptions of gifted individuals. For this purpose, searches were made using databases and keywords. 16 articles from the studies reached in the searches were examined in this study according to the inclusion and exclusion criteria. Identified studies were examined under BFLPE themes in gender and ability grouping. According to the results obtained from the research, there are generally no consistent results related to the significant difference of the gender variable in academic self-perceptions for gifted students, and about BFLPE in the academic self-perception of gifted students. The results of BFLPE in the academic self-perceptions of gifted students were discussed in the literature and suggestions were presented for further research.
Özel yetenek akademik benlik algısı büyük balık küçük gölet etkisi sistematik alanyazın taraması.
Bu araştırmada özel yetenekli bireylerin akademik benlik algılarında BBKGE’nin etkisine yönelik ulusal ve uluslararası alanyazında yer alan çalışmaların sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla veri tabanları ve anahtar kelimeler kullanılarak taramalar yapılmıştır. Taramalarda ulaşılan çalışmalardan 16 makale dâhil etme ve hariç tutma kriterlerine göre bu araştırmada incelenmiştir. Belirlenen çalışmalar cinsiyet ve yetenek gruplamada BBKGE temaları altında incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuca göre genel olarak özel yetenekli öğrenciler için cinsiyet değişkeninin akademik benlik algılarında anlamlı farklılığıyla ilgili ve özel yetenekli öğrencilerin akademik benlik algısında BBKGE ilgili tutarlı sonuçlar bulunmamaktadır. Özel yetenekli öğrencilerin akademik benlik algılarında BBKGE dair ulaşılan sonuçlar alanyazınla tartışılmıştır ve yapılacak araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Özel yetenek akademik benlik algısı büyük balık küçük gölet etkisi sistematik alanyazın taraması.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Artikels |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Acceptance Date | February 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 43 Issue: 1 |