Bu araştırmada, anaokullarında yürütülen rehberlik hizmetlerine ilişkin yönetici, öğretmen ve velilerin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Rize il merkezi ve ilçelerindeki anaokullarında görev yapan yöneticiler (n=20), okul öncesi öğretmenleri (n=24) ve çocuğu anaokulunda eğitim gören veliler (n=23) olmak üzere toplam 67 katılımcı ile yürütülmüştür. Araştırma kapsamında; 14 farklı okuldan katılımcı ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde yönetici, okul öncesi öğretmeni ve veliler ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda anaokulu yöneticileri, öğretmenleri ve velilerinin rehberlik hizmetleri kapsamında yapılan çalışmaları daha çok çevre ve veli ile ilişkiler ile yöneltme ve yerleştirme hizmetleri bağlamında algıladıkları belirlenmiştir. Eğitsel rehberlik çalışmaları kapsamında öğrencilerin; ilgilerinin, yeteneklerinin ve akademik ihtiyaçlarının tespiti ve geliştirilmesine yönelik olarak daha çok bilişsel gelişim çalışmalarının yapıldığı tespit edilmiştir. Kişisel-sosyal rehberlik çalışmaları kapsamında öğrencilerin, kişisel ve sosyal ihtiyaçlarının tespiti ve geliştirilmesine yönelik olarak daha çok sosyal gelişim çalışmalarının yapıldığı ortaya koyulmuştur. Mesleki rehberlik çalışmaları kapsamında ise öğrencilerin meslekleri tanımalarına ve meslekler ile ilgili fikir sahibi olmalarına yönelik olarak daha çok meslek sahibi kişilerle/kurumlarla çalışmaların yapıldığı belirlenmiştir. Rehberlik çalışmalarının yeterliliği/verimliliği ile ilgili olarak katılımcıların çoğunlukla olumlu yönde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında anaokullarında görev yapan yöneticilere ve öğretmenlere yönelik gerçekleştirilen hizmet içi eğitimlerde rehberlik hizmetleri ile ilgili konulara daha çok yer verilebilir.
In this study, it was aimed to examine the views of administrators, teachers and parents on guidance services carried out in kindergartens. The research was conducted with a total of 67 participants, including administrators (n=20), preschool teachers (n=24), and parents (n=23) whose children are studying in kindergartens in Rize city center and districts in the 2019-2020 academic year. Within the scope of the research; interviews were conducted with participants from 14 different schools. Maximum variation sampling was used to determine the participants. The research is a case study conducted within the framework of qualitative research approach. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool. During the data collection process, face-to-face interviews were conducted with administrators, preschool teachers and parents. The data obtained in the study were subjected to descriptive content analysis. As a result of the research, it was determined that kindergarten administrators, teachers and parents perceived the activities carried out within the scope of guidance services mostly in the context of relations with the environment and parents and orientation and placement services. Within the scope of educational guidance activities, it was determined that cognitive development activities were mostly carried out to identify and develop students' interests, abilities and academic needs. Within the scope of personal-social guidance activities, it was revealed that more social development activities were carried out to identify and develop students' personal and social needs. Within the scope of vocational guidance studies, it was determined that studies were mostly carried out with professional people/institutions in order for students to recognize professions and have an idea about professions. Regarding the adequacy/efficiency of the guidance activities, it was determined that the participants mostly expressed positive opinions. In the light of these results, in-service trainings for administrators and teachers working in kindergartens may include more topics related to guidance services.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |