Although Psychology of Religion has researched religious thinking, feelings and development of children since the beginning of twentieth century, it has neglected children’s understanding of death, its effects on children and death education. Psychology has focused on death education just for the last thirty years. In fact, one of the most important events in lives of human beings that affects deeply on them is the event of death. This situation is more important for children, and if some educational remedies are not taken, its negative effects on children can continue for lifelong. The children’s understanding of death depends on some variables as well as their understanding of other abstract matters. Among these, age, sex, intellectual and emotional development, environment, some prevailing traditions in the society, and experiences of children are important factors. However, the most important of these factors is their intellectual and emotional development. It is also a fact that death education is important as well as the understanding of death. Special counselors have offered people death education in either hospitals or educational settings in the western countries. However, this topic is a very new one in many countries including in our country. This article attempts to focus on death education of children and includes children’s understanding of death, effects of death on children, and various teaching methods of death.
Her ne kadar Din Psikolojisi yirminci yüzyılın başından itibaren çocukların dini duygu, düşünce ve gelişimlerini araştırmasına rağmen, çocukların ölüm anlayışlarını, ölümün çocuklar üzerine etkisini ve ölüm eğitimini ihmal etmiştir. Psikoloji ölüm eğitimiyle ancak son otuz senedir ilgilenmektedir. Oysa, insan yaşamında, insanı en derinden etkileyen olaylardan birisi de ölüm olayıdır. Bu durum çocuklar için çok daha önemlidir, zira eğer bazı eğitimsel önlemler alınmazsa, onun olumsuz etkileri çocuklar üzerinde yaşam boyu devam edebilir. Çocukların ölüm anlayışları onların diğer soyut kavramları an-lamada olduğu gibi, birtakım değişkenlere bağlıdır. Bu değişken-ler arasında yaş, cinsiyet, zihinsel ve duygusal gelişim, çevre ve toplumdaki bazı hakim olan geleneklerle çocukların bu konuda-ki tecrübeleri önemli faktörlerdir. Bununla birlikte, bu faktörler arasındaki en önemli unsur çocukların zihinsel ve duygusal ge-lişimleridir. Şu da bir gerçektir ki, ölüm anlayışı kadar ölüm eğitimi de önemlidir. Batı ülkelerinde ölüm eğitimi, uzmanlar tarafından hastanelerde ya da çeşitli eğitim ortamlarında sunulmaktadır. Bu konu pek çok ülke kadar bizim ülkemiz için de oldukça yeni bir konudur. Bu makale çocukların ölüm eğitimi başta olmak üzere, onların ölüm anlayışlarını, ölümün çocuklar üzerine etki-sini ve farklı ölüm eğitimi metotları üzerinde durmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Submission Date | November 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 17 Issue: 17 |