Alteration of State Anxiety After Functional Loss Simulation in Second year Medicine Students: Empathic Respond
As a part of communication, empathy is especially essential in medicine for not only patients' adaptation to therapautical interventions but also better prognosis. Second year medical school students of Kocaeli University were given the education of "Empathic Respondence Skills" in 2002-2003 education year. In this study some functional disabilities were simulated by the students.
State and Trait anxiety Scale was applied to 57 (29 female, 28 male) second year students before the skills course and at the end State anxiety scale and South East Thames interactive (SETh-IKD) course evaluation instrument were filled by the students by using nicknames. Mean State and Trait anxiety scores were calculated and pre and post course State anxiety scores were analysed using paired-samples t test.
Pre-course Trait Anxiety Scale mean scores (TASS-1) were 44.29±5.87 (TASS-1 female: 44.17±6.42, TASS-İmale: 44.42±5.37, p> 0.05). Mean difference of post- and pre-course state anxiety scale scores was 3.05 (9.66 (CI: 0.48 to 5.62; p= 0.001) which suggests that simulations augment the state of anxiety which may be imputed as empathic respondence. Functinonal disability simulations can be used in empatic respondence skill education in medical education.
Kişinin kendini karşısındakinin yerine koyup onun duygu ve düşüncelerini anlaması ve anladığını ona iletmesi sürecine empati adı verilir. Sağlık hizmetlerinde empati, hastanın tedaviye uyum sürecinde dolayısıyla tedavinin başarısında önemli yer tutmaktadır. Bu çalışmada 2002-2003 öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Dönem 2 öğrencilerine "Empati Becerisi Kazandırma" konulu beceri eğitimi kapsamında bazı fonksiyonel kayıpların simülasyonu yolu ile uygulama öncesi ve sonrasında kaygı düzeylerinde farklılık olup olmadığım araşürmak amaçlanmıştır.
2002-2003 öğretim yılında Dönem 2'de "Empati Becerisi Kazandırma" konulu beceri eğitimi alan ve katılımı kabul eden 57 (29 kız, 28 erkek) dönem 2 öğrencisine eğitim öncesi Sürek-li-Durumluk Anksiyete ölçeği verilmiş, eğitim sonrasında Durumluk kaygı ölçeği tekrarlanıp SETh- interaktif kurs değerlendirme ölçeği verilmiştir, formlar takma isim kullanılarak doldurulmuştur. Öğrenciler eğitim sonunda duygu ve düşüncelerini yazılı olarak da bildirmişlerdir. Kurs öncesi ve sonrasında durumluk kaygı puanlan istatistiksel olarak t- testi ile "karşılaştırılmıştır.
Empati becerisi uygulamaları öncesinde öğrencilerin doldurduktan Sürekli Kaygı Ölçeği puan (SKÖP) ortalaması 44.29±5.87 (SKÖP^: 44.17±6.42, SKOP^^: 44.42±5.37, p> 0.05) idi. Uygulama sonrası ve öncesi Durumluk Kaygı Ölçeği puan (DKÖP) farların ortalaması 3.05 (9.66 idi. Bu fark istatistik açıdan anlamlıydı (Güven aralığı: 0.48 ile 5.62 arası; p= 0.001). Fonksiyonel kayıp simülasyonlan, empatik yanıt verme eğitiminde etkili bir araç olarak tip fakültesi beceri laboratuvarları eğitiminde kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Basic Medical Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2009 |
Submission Date | November 4, 2009 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 20 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.