The main objective of this study is to investigate
what information the sports centres have included in the web sites in terms of
informing the target market, as a recreation facility. For this purpose, such
elements as corporate information, marketing information, communication
information, visual-appeal, informing and formal property information on the
web sites were content-analysed. The sample of this study consists of the web
sites of the 80 sports centres in Ankara. Web
sites were analysed in detail to collect data in June in 2016. Data gathering
form was used to obtain systematic information. The collected data were
analysed on Statistical Package for the Social Sciences. Descriptive
analyses were performed and the findings were interpreted. According to the
results of the study, service provided, information of membership and address,
visual-appeal of photos, branch of sports, font size and readability are mainly
used on the web sites, on the other hand, news in the press, language
selection, print item and visual-appeal of the graphics are not. Also, price
information is rare and online selling and online shopping opportunities and
credit card information are mostly not given on the web sites. The main
importance of the study is that there has been no
study on this subject and content analysis of the web sites of sports centres.
Hence, it is though that this study will fill an important literature gap.
Bu araştırmada, bir rekreasyon işletmesi olarak spor merkezlerinin hedef kitleyi bilgilendirme noktasında web sitelerinde hangi
bilgilere yer verdikleri araştırılmıştır. Bu amaçla, spor merkezleri web sitelerinde bulunan kurumsal bilgi, pazarlama, iletişim bilgileri,
görsellik, bilgilendirme, biçimsel özellik bilgileri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ilindeki 80 tane
spor merkezinin web sayfaları oluşturmaktadır. Web sayfalarından bilgi toplanabilmesi için söz konusu web sayfaları 2016 yılı
Haziran ayında tek tek analiz edilmiş ve hangi verilerin kullanıldığına ilişkin sistemli bir veri toplayabilmek için bilgi toplama formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS veri analiz programına aktarılarak, yüzde ve frekans analizi yapılmış ve bulgular
yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre spor merkezi web sitelerinde; sunulan hizmet, üyelik bilgisi, adres bilgisi,
fotoğraflı sunum, spor branş bilgileri, font kullanımı ve rahat okunabilirlik bilgilerine ağırlıklı olarak yer verildiği; basında haberler, dil
seçeneği, sayfa yazdırma özelliği ve grafiklerle desteklenmiş bir sunuma ise genel olarak yer verilmediği tespit edilmiştir. Ayrıca spor
merkezlerinin web sayfalarının fiyat bilgisine yer verme oranının oldukça düşük olduğu, web sayfalarından çevrimiçi satışların
yapılmadığı, büyük çoğunluğunun çevrimiçi mağazaya sahip olmadığı ayrıca güvenli çevirim içi ödeme kolaylığı ile ödeme kartları
bilgisine yer verilmediği belirlenmiştir. Spor ve fitness merkezlerinin web sayfalarına yönelik bu kapsamda yapılmış bir çalışmaya
rastlanılmamış olması ve bu anlamda ilgili alan yazındaki boşluğun doldurulacak olması araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.
Journal Section | Sporda Yönetim ve Organizasyon |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 3 |