The aim of our study was to investigate the effect of step aerobic exercise on quality of life, love of life and continuity of mental health in female university students. The sample of the study consisted of students of Gumushane University. In the study programme, the participants participated in step aerobic exercise for 60 minutes a day, 3 days a week for 8 weeks. In our study, personal information form, quality of life scale, athlete mental health continuum short form and finally love of life scale were used. Data analysis was performed using SPSS 22 package. Paired Samples T-test for paired groups (dependent groups), T-test for two different groups (independent groups), Pearson correlation and regression analyses were used to determine the existence, direction and strength of the relationship between two variables. The 6-week step aerobic training of the female participants in our study affected the physical and mental QoL scores of the exercise group, while only a negative effect on the mental score was observed in the control group. While the sub-dimensions of continuity of mental health were positively affected in the exercise group, negative effects were found in all sub-dimensions in the control group. In the sub-dimensions of love of life, it was found that there was an increase in all sub-dimensions in the exercise group and a decrease in all sub-dimensions in the control group. It can be seen that quality of life explains 33.8% of the change in the level of love of life. It is seen that the quality of life explains 28.5% of the change in the athlete's mental health continuity. It is seen that love of life explains a significant part of the change in athlete mental health continuity as 40.7%. A result, eight weeks of step aerobic exercise was found to increase quality of life, mental health continuity, and love of life in female students.
Bu çalışmanın amacı kadınlarda step-aerobik egzersizlerinin yaşam kalitesi, hayat sevgisi ve ruh sağlığının sürekliliğine etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklem grubunu Gümüşhane Üniversitesinde eğitim gören 50 kadın (Egzersiz n:25, Kontrol n:25) oluşturmuştur. Çalışma programında katılımcılar 8 hafta boyunca, haftada 3 gün, günde 60 dakikalık step-aerobik egzersizine katılmıştır. Çalışmamızda kişisel bilgi formu, Yaşam kalitesi ölçeği, Sporcu ruh sağlığı sürekliliği-kısa formu ve son olarak ise Hayat sevgisi ölçeği kullanılmıştır. Çalışmamıza katılan kadın katılımcıların 6 haftalık step aerobik antrenmanlarının egzersiz grubunun yaşam kalitesinde fiziksel ve zihinsel puan değerlerine etkisi olurken, Kontrol grubunda sadece zihinsel puana negatif yönde etkisi görülmüştür. Sporcu ruh sağlığı sürekliliği alt boyutlarının egzersiz grubunda iyileştirirken, kontrol grubunda ise negatif şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Hayat sevgi alt boyutlarını da ise egzersiz grubunda tüm alt boyutlarda artışların, kontrol grubunda ise tüm alt boyutlarda düşüşler olduğu tespit edilmiştir. Yaşam kalitesinin hayat sevgisi düzeyindeki değişimin %33,8 gibi önemli bir kısmını açıkladığı görülmektedir. Yaşam kalitesinin sporcu ruh sağlığı sürekliliğindeki değişimin %28,5 gibi önemli bir kısmını açıkladığı görülmektedir. Hayat sevgisinin sporcu ruh sağlığı sürekliliğindeki değişimin %40,7 gibi önemli bir kısmını açıkladığı görülmektedir. Sonuç olarak 8 haftalık step-aerobik egzersizlerinin kadın öğrencilerde yaşam kalitesi, ruh sağlığının sürekliliği ve hayat sevgilerini artırdığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | December 21, 2023 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |