This study was conducted to investigate the opinions of psychological counselors about the problem of school dropout that they encounter in the schools where they work. The study was conducted in phenomenological design, one of the qualitative research designs. The sample of the study consists of 28 psychological counselors, 16 male and 12 female. The analysis was conducted using content analysis methods. As a result of the analysis, themes and codes related to risk factors and protective factors were identified. The risk factors were grouped under four main themes: individual, school-based, family-based, and social. For the protective factors, which represent the other problem situations, two themes were explained as school-based and family-based.
Bu araştırma psikolojik danışmanların görev yaptıkları okullarda karşılaştıkları okul terki problemine dönük görüşlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 16 erkek 12 kadın olmak üzere 28 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda risk faktörleri ve koruyucu faktörler ile ilgili tema ve kodlar belirlenmiştir. Risk faktörlerine ilişkin bireysel, okul kaynaklı, aile kaynaklı ve toplumsal olmak üzere dört ana tema altında toplanmıştır. Diğer problem durumu olan koruyucu faktörler okul kaynaklı ve aile kaynaklı olmak üzere iki tema ile açıklanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76