Accounting profession emerges as an important career choice for students of business administration department. By this study, the role of personality traits and some other factors on career choices regarding accountancy profession of 3rd and 4th degree undergraduate students of Business Department at the stage of discovering their careers was tried to be determined. For this purpose, survey as one of data collection techniques was applied and quantitative research methods have been utilized. In order to identify the personality traits of participants, five-factor personality scale was used. As a result of conducted statistical analysis, there were found significant differences in career choices regarding accountancy profession according to average monthly income of family, grade point average, whether having knowledge about profession, whether being interested in accounting courses of individual and responsibility dimension of personality.
Selection of Career and Vocational Accountancy Profession Theory of Five Factor Personality
İşletme bölümü öğrencileri için muhasebecilik mesleği önemli bir kariyer seçeneği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmayla kariyerini keşfetme aşamasındaki üniversite 3. ve 4. sınıf işletme bölümü lisans öğrencilerinin muhasebecilik mesleğine yönelik kariyer seçimlerinde kişilik özelliklerinin ve diğer bazı unsurların rolü belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda veri toplama tekniklerinden anket uygulaması yapılmış ve nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Katılımcıların kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla beş faktör kişilik ölçeği kullanılmıştır. Yapılan istatistiki analizler sonucunda muhasebecilik mesleğine yönelik kariyer seçimlerinde bireyin ailesinin aylık ortalama gelirine, not ortalamasına, meslek hakkında bilgi sahibi olup olmamasına, muhasebe derslerini sevip sevmemesine ve sorumluluk kişilik boyutuna göre anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2015 |
Submission Date | January 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.