Research Article
BibTex RIS Cite

Measuring the Validity and Reliability of the Technology Usage Scale: A Research on University Students

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1111 - 1131, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419032

Abstract

Advances
in information and communication technologies have led to the widespread and
frequent use of technological devices such as smartphones, computers and
tablets that are among the means of accessing the internet and social media
among university students. In this context, studies aiming to measure the
attitudes towards the use of technological tools and instruments today have
gained importance. In this context the research was conducted to test the
validity and reliability and to verify the factor structure of the technology
useage scale developed by Zincirkıran and Tiftik (2014). The study also
investigated whether there is a significant difference between the technology
usage scale and demographic variables in terms of university students. The
questionnaires prepared in this context were distributed to 500 students in a
public university and 362 questionnaires were collected for analysis. Factor
analysis, frequency, t-test, ANOVA analyzes were used in the study through SPSS
program. The survey found that the scale is valid and reliable. Unlike the
research of authors who developed scale in the research, the factor sequence
has changed. As a result of the research, no significant difference was found
between the demographic variables and the technology usage scale except the
income status. It was detected that the students with higher income levels had
higher levels of technology use.

References

  • Avcı, Ü. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: Teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 13-26.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Grint, K. ve WooIgar, S. (1997). The machine at work: Technology, work and organization (Cambridge Polity Press).
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalişmasi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 121-135.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (6th ed). Boston: Pearson.
  • İçli, G. (2001). Eğitim, istihdam ve teknoloji. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (9), 65-71.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı Telefon(Kolik)” Üniversite Gençliği, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), 328-359.
  • MacKenzie D. ve Wajcman, J. (1993). Introductory essay: The social shaping of technology. Buckingham: Open University Press.
  • Seyitoğulları O. ve Yalçınsoy A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia, 1(1), 13-23.
  • Tavşancıl, E. (2016). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tonta, Y. (2008). Faktör analizi sunusu. http://yunus.hacettepe. edu.tr/~tonta /courses/spring2008/bby208-12-faktör-analizi.ppt (Son erişim tarihi: 20.01.2018).
  • Yirci, R. ve Aydoğar, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge, 5(18), 2175-2203.
  • Zincirkıran, M. ve Tiftik, H. (2014). Innovation or technological mad-ness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 4, Sa-yı 2, s.320-336. doi:10.6007/IJARBSS/v4-i2/651

Teknoloji Kullanım Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Ölçülmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1111 - 1131, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419032

Abstract

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki
gelişmeler, internet ve sosyal medyaya erişim araçları arasında yer alan akıllı
telefon, bilgisayar ve tablet gibi teknolojik cihazların üniversite öğrencileri
arasında yaygınlaşmasına ve sık kullanılmasına neden olmuştur. Bu kapsamda
günümüzde, teknolojik araç ve gereçlerin kullanımına yönelik tutumları ölçmeyi
amaçlayan çalışmalar önem kazanmıştır. Bu bağlamda yapılan araştırmada
Zincirkıran ve Tiftik (2014) tarafından geliştirilen teknoloji kullanım
ölçeğinin
geçerlilik ve güvenilirliğinin
test edilmesi ve faktör yapısının doğrulanması amaçlanmıştır.
Çalışmada ayrıca üniversite öğrencileri açısından teknoloji kullanım
ölçeği ile demografik değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığı da
araştırılmıştır. Hazırlanan anketler bir kamu üniversitesinde 500 öğrenciye
dağıtılmış ve analiz için 362 anket kullanılarak veri toplanmıştır.
Araştırmada,
SPSS programı aracılığıyla faktör analizi, frekans, t-testi, ANOVA analizleri
kullanılmıştır
. Araştırmada ölçeğin geçerli ve
güvenilir olduğu bulgulanmıştır. Araştırmada ölçeği geliştiren yazarların
araştırmasından farklı olarak faktör dizilişleri değişmiştir. Araştırma
sonucunda teknoloji kullanım ölçeği ile demografik değişkenler arasında yapılan
analizlerde gelir durumu haricinde diğer demografik değişkenler arasında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Yüksek gelir düzeyi olan öğrencilerin teknoloji kullanım düzeylerinin
daha yüksek olduğu bulgulanmıştır.

References

  • Avcı, Ü. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: Teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 13-26.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Grint, K. ve WooIgar, S. (1997). The machine at work: Technology, work and organization (Cambridge Polity Press).
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalişmasi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 121-135.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (6th ed). Boston: Pearson.
  • İçli, G. (2001). Eğitim, istihdam ve teknoloji. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (9), 65-71.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı Telefon(Kolik)” Üniversite Gençliği, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), 328-359.
  • MacKenzie D. ve Wajcman, J. (1993). Introductory essay: The social shaping of technology. Buckingham: Open University Press.
  • Seyitoğulları O. ve Yalçınsoy A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia, 1(1), 13-23.
  • Tavşancıl, E. (2016). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tonta, Y. (2008). Faktör analizi sunusu. http://yunus.hacettepe. edu.tr/~tonta /courses/spring2008/bby208-12-faktör-analizi.ppt (Son erişim tarihi: 20.01.2018).
  • Yirci, R. ve Aydoğar, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge, 5(18), 2175-2203.
  • Zincirkıran, M. ve Tiftik, H. (2014). Innovation or technological mad-ness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 4, Sa-yı 2, s.320-336. doi:10.6007/IJARBSS/v4-i2/651
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cenk Aksoy 0000-0003-0763-2847

Publication Date August 31, 2018
Acceptance Date July 24, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Aksoy, C. (2018). Teknoloji Kullanım Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Ölçülmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 1111-1131. https://doi.org/10.26466/opus.419032

Cited By







İŞ GÖRÜŞMELERİNDE YAPAY ZEKA
Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.11611/yead.976034