It is a known fact
that the individuals, whose social and emotional aspects are developed, are
more productive in their working lives. Emotional intelligence levels of
individuals also reflect in their bilateral relations. Hence, it is expected
that there will be a meaningful relationship between emotional intelligence
levels with reliable and high-quality friendships. In this study, the effects
of emotional intelligence levels of university students on the quality of
friendship were analyzed. The sample consists of 538 students (242 female and
296 male) studying at Adana Science and Technology University and Çukurova
University. A face to face questionnaire, which was prepared to determine to
what extend the friendship quality of students was affected by emotional
intelligence levels, was applied. The questionnaire includes emotional
intelligence scale (EQ-NED) and friendship quality scale (FQUA) questions in
addition to the questions created for determining demographic characteristics.
Reliability analyses of the scales used in the study were performed and
Cronbach’s alpha value of EQ-NED scale was found as 0.791 while Cronbach’s
alpha value of FQUA scale was found as 0.890. As a result of the correlation
analysis, it was concluded that there was a statistically significant
relationship between the emotional intelligence levels and friendship quality
of the university students. According to the genders of the students
participating in the study it was observed that the emotional intelligence
level of the female students was higher compared to the male students. It was
determined that the emotional intelligence levels of the students did not
differ according to the age variable and there was a significant difference
between the emotional intelligence of the “health sciences” students and
“science” and “social sciences” students according to the fields of education.
Sosyal ve duygusal
yönleri gelişmiş bireylerin çalışma hayatlarında daha üretken oldukları bilinen
bir gerçektir. Bireylerin duygusal zekâ düzeyleri ikili ilişkilerine de
yansımaktadır. Dolayısıyla güvenilirliği ve kalitesi yüksek arkadaşlık
ilişkileri ile kişilerin duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki
olması beklenmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ
düzeylerinin arkadaşlık kalitesi üzerine etkisi incelenmiştir. Bu çalışmanın
örneklemini, Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi’nde
öğrenim gören, 242’ si kız 296’ sı erkek olmak üzere 538 öğrenci
oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerinin arkadaşlık kalitesinin duygusal zekâ
seviyelerinden ne derece etkilendiğini tespit etmek amacıyla yüzyüze anket
uygulanmıştır. Ankette demografik özelliklerin belirlenmesi amacıyla
oluşturulan soruların yanı sıra duygusal zekâ ölçeği (EQ-NED) ve arkadaşlık
kalitesi ölçeği (FQUA) kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçeklerin
güvenirlik analizleri yapılmış, EQ-NED ölçeğinin Cronbach’s alpha değeri 0,791
ve FQUA ölçeğinin Cronbach’s alpha değeri 0,890 olarak bulunmuştur. Yapılan
korelasyon analizi sonucunda, üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri
ile arkadaşlık kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin cinsiyetlerine göre,
kız öğrencilerin duygusal zekâ düzeyinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu
görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin duygusal zekâlarının yaş değişkenine göre
farklılık göstermediği belirlenmiş ve eğitim alanlarına göre de “sağlık
bilimleri” öğrencileri ile “fen” ve “sosyal bilimler” öğrencilerinin duygusal
zekâları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | January 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |