In this study,
we aimed to determine the self-leadership level of personnel in public
organizations in Ankara. For this purpose, Self Leadership Scale which is
developed by Houghton and Neck (2002) and adapted to Turkish by Tabak (2009)
was used. This scale consists of 3 strategies which are behavior-oriented
strategies, natural reward strategies and constructive thinking model
strategies and 8 dimensions which are self-rewarding, self-punishment,
self-observation, self-reminders, focusing on thoughts for natural awards,
imagining successful performance by setting goals for oneself, talking to
himself and evaluating thoughts and ideas. In the study, 486 personnel were
reached and 405 valid questionnaires were obtained. The data obtained from the
study were analyzed by using SPSS 24.0 package program. In the analysis, a
significant relationship was found between the gender of the staff and the
self-talk dimention, between working time of staff and self-punishment dimention,
between age of staff and self-rewarding and self-observing dimensions and
between education status of the staff and self-observation dimentions. In
addition, a significant relationship was found between the demographic
characteristics of the personnel and behavior oriented strategies.
Bu araştırmada
Ankara’da faaliyet gösteren kamu kurumlarındaki personelin öz liderlik
düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Houghton ve Neck (2002)
tarafından geliştirilen ve Tabak vd. (2009) tarafından Türkçeye uyarlaması
yapılan öz liderlik ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek; davranış odaklı
stratejiler, doğal ödül stratejileri ve yapıcı düşünce modeli stratejileri
olmak üzere 3 strateji ile kendini ödüllendirme, kendini cezalandırma, kendini
gözlemleme, kendine hatırlatıcılar belirleme, doğal ödüllere düşünceyi
odaklama, kendine hedef belirleyerek başarılı performans hayal etme, kendi
kendine konuşma ve düşünce ve fikirleri değerlendirme olmak üzere 8 boyuttan
oluşmaktadır. Araştırma kapsamında toplam 486 personele ulaşılmış ve 405
geçerli anket elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizleri SPSS
24.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerde
personelin cinsiyeti ile kendi kendine konuşma boyutu, toplam çalışma süresi
ile kendini cezalandırma boyutu, yaşı ile kendini ödüllendirme ve kendini
gözlemleme boyutları ve öğrenim durumu ile kendini gözlemleme boyutu arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kısaca
personelin demografik özellikleri ile daha çok davranış odaklı stratejiler
arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |