Peer relations
are one of the important social relations in adolescence. The aim of this study
is to examine the adolescent individual's peer relations with the variables of
gender, attachment to mother and father and social anxiety. The study group of
this research consists of 220 girls (61.5%) and 138 boys (38.5%) and 358 high
school students in total. The data of the study were collected by the Peer Relations
Scale, the Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA), the Social Anxiety
Scale for the Adolescents and the Demographic Information Form. In this
descriptive study, hierarchical regression analysis, which is one of the
multiple regression methods, was used to determine the predictors of peer
relations. At the same time, a t-test was conducted on independent samples to
determine whether high school students' peer relations differed by gender.
According to the results of hierarchical regression analysis; gender and
attachment to father meaningfully predict peer relations; attachment to mother
and social anxiety do not meaningfully predict
peer relations. Besides, peer relations differ significantly by gender.
These findings of the research were discussed in the light of the literature
and suggestions are presented.
Akran
ilişkileri ergenlik döneminin önemli sosyal bağlarından biridir. Bu çalışmanın
amacı ergenlik dönemindeki bireyin akran ilişkilerini cinsiyet, anneye ve
babaya bağlanma ve sosyal kaygı değişkenleri ile birlikte incelemektir. Bu
araştırmanın çalışma grubunu 220’si (% 61,5) kadın ve 138’si (% 38,5) erkek
olmak üzere toplam 358 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, Akran İlişkileri Ölçeği,
Ebeveyne Bağlanma Envanteri Kısa Formu, Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeği ve
Demografik Bilgi Formu ile toplanmıştır. Betimsel nitelikte olan bu çalışmada,
akran ilişkilerinin yordayıcılarını belirlemek amacıyla çoklu regresyon
yöntemlerinden aşamalı çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Aynı zamanda,
ergenlerde akran ilişkilerinin cinsiyete göre fark gösterip göstermediğini
belirlemek için bağımsız örneklemler için t testi yapılmıştır. Aşamalı çoklu
regresyon analizi sonuçlarına göre; cinsiyet ve babaya bağlanma akran
ilişkilerini anlamlı olarak yordarken; anneye bağlanma ve sosyal kaygı arkadaş
ilişkilerini anlamlı olarak yordamamaktadır. Bununla birlikte, akran ilişkileri
cinsiyete göre anlamlı fark göstermektedir. Araştırmanın bu bulguları ilgili
alan yazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |