Sosyal yeterlik, bireyin sosyal ilişki başlatmak va
sürdürmesi konusunda becerilerine ola inancıdır. Sosyal yeterliği etkileyen değişkenlerin ortaya
konması bu kavramın daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Bu araştırmanın
amacı, üniversite öğrencilerinde sosyal yeterliğin algılanan sosyal destek
açısından incelenmesidir. Araştırma grubunu 206 (%58.2.1) kadın, 148 (%41.8)
erkek olmak üzere toplam 354 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada
‘‘Sosyal Yeterlik ve Sosyal Sonuç Beklentileri Ölçeği’’ ve ‘‘Çok Boyutlu
Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi
için Bağımsız örneklem t-testi, Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında, üniversite öğrencilerinin
cinsiyete göre sosyal yeterlik ve özel insana yönelik sosyal destek algılarının
anlamlı düzeyde farklılaştığı, aile ve arkadaşa yönelik sosyal destek algısının
anlamlı düzeyde farklılaşmadığı bulunmuştur. Araştırmada sosyal yeterlik ile
algılanan sosyal destek arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki
bulunmuştur. Ayrıca, regresyon modelinde sosyal destek algısının sosyal
yeterliğin toplam varyansının yaklaşık %32’sini açıkladığı bulgulanmıştır.
Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin sosyal destek algısı arttıkça sosyal
yeterlik düzeyi de artmaktadır.
Social self-efficacy is the belief in an
individual's ability to initiate and maintain a social relationship.
Determining the variables affecting social self-efficacy will provide a better
understanding of this concept. The aim of this research is to examine the
relations between perceived social support and social efficacy of the
university students. The research group consisted of 354 university students
206 (58,2%) women and 148 (41,8%) men. In the study, ‘‘Social Efficacy and
Social Outcome Expectations Scale’’ and ‘‘Multi-Dimensional Perceived Social
Support Scale’’ were used. Independent sample t-test, Pearson correlation
analysis and multiple regression analysis were used to analyze the data.
According to the findings of the study, it was found that social efficacy and
private human social support perceptions of the university students differed
significantly according to gender, and the perception of family and friend
social support did not differ significantly. In the study, a significant
positive relationship was found between social efficacy and perceived social
support. In addition, it was found that the perception of social support in the
regression model accounted for about 32% of the total variance of social
efficacy. As a result, as the social support perception of university students’
increases, the level of social efficacy increases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |