Meslek toplumun işleyişinde hayati bir rol oynamaktadır.
Meslek insanları birbirine bağlamakta ve sosyal bir hiyerarşi oluşturmaktadır.
İnsanı sosyal ve rol kimlikleri şekillendirmektedir. Halkla ilişkiler kavramı
ilk ortaya çıktığı dönemlerden bugüne birçok değişim ve gelişim göstermiştir.
Her dönemde halkla ilişkiler mesleği farklı tanımlamalarla ifade edilmiştir. Bu
mesleğin toplumdaki algısı da farklı şekillerde olabilmektedir. Bugün bile bu
sorun hâlâ devam etmektedir. Bu çalışmada Elazığ’da yaşayan bireylerin halkla
ilişkiler mesleğini nasıl algıladığı üzerinde durulmaktadır. Elazığ Türkiye’nin
doğusundaki bir ildir. Çalışmanın amacı ise ‘halkla ilişkiler’ teriminin
toplumdaki algısının ve bilinirliğini ne
olduğunu ortaya çıkarmaktır. Amaç kapsamında Survey yöntemi kullanılmış ve
anket soruları hazırlanmıştır. Halkla ilişkiler mesleği ile ilgili 15 sorudan
oluşan anket, Elazığ ilinde tesadüfi örnekleme ile seçilmiş 18 yaşını aşmış
olan 400 kişiye uygulanmıştır. Analiz sonucunda Elazığ ilinde halkla ilişkiler
mesleğinin toplumdaki algısı üzerine farklı bulgulara ulaşılmıştır.
A profession plays a vital role in the functioning
of society. Profession connects people and produces a social hierarchy. A
person’s self is constructed from social and role identities. The concept of
public relations has shown many changes and developments since its first
emergence. In every period, public relations have come up to date with
different definitions. Turkish people in this region don't generally know what
is the public relations. Even today, this problem persists. This study focuses
on how people in society perceive the concept of public relations in Elazığ.
Elazig is a city in eastern Turkey. The aim of the study is to reveal the
perception of the term in public relations in society and its recognition.
Survey method was used within the scope of the aim and survey questions were
prepared. The survey consisting of 15 questions related to the public
relations profession was applied to 400 people in the Elazig, which is more
than 18 years old, determined by the random method. As a result of the analysis,
the findings of the public relations profession in the community in Elazığ have
different findings.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |