Today, a strong brand is one of the most important
assets of any business aiming at sustainable growth under international
integration and challenging competition. Along with technological developments,
changes in the banking sector related to products and services have accelerated
the competitive environment. The importance of brand image, brand equity and
brand equity in terms of perceived quality, brand connotations, brand awareness
and brand loyalty has started to be understood in the evaluation of brands for
products and services offered by enterprises. The aim of this study is to
determine the relationships between the demographic characteristics of the
consumers who benefit from banking services and the brand equity of the banks
they prefer, the sub-dimensions of the equity and the brand image and also to
determine the differences between the demographic variables. For this purpose,
387 questionnaires were applied to consumers residing in Kayseri and scale
reliability was calculated. In the scope of the research, data analysis was
done by using SPSS 22 package program with the help of descriptive statistics,
Spearman correlation and Kruskal Wallis analysis. According to the results of
the analyzes, the relationships between brand loyalty and educational status,
age and bank usage period and the relationships between the usage period and
perceived quality, brand equivalence and brand connotations were determined.
There were also relations between brand image and brand associations, brand
awareness, perceived quality and brand equity. When the age groups are
examined, it is seen that the brand awareness is higher in the participants
aged 50 and over and individuals with postgraduate education have higher brand
associations than high school and equivalent students. Furthermore, it is
understood that the number of brand call, perceived quality and brand balances
were higher than those with 1 year or less in the banks with a usage period of
15 years or more. As a result,
enterprises need to increase their customer potential by evaluating the
customers according to their demographic characteristics and increasing their
image by considering the dimensions of brand equity together. Establishing
solutions to improve and develop brand equity dimensions and brand image should
be identified as an important brand strategy for banks.
Güçlü bir marka, bugün uluslararası entegrasyon ve
zorlu rekabet şartları altında sürdürülebilir büyümeyi amaçlayan herhangi bir
işletmenin en önemli varlıklarından biridir. Teknolojik gelişmelerle birlikte
bankacılık sektöründe ürün ve hizmetlere yönelik uygulanan değişimler rekabet
ortamına ivme kazandırmıştır. İşletmeler tarafından sunulan ürün ve hizmetlere
yönelik markaların değerlendirilmesinde marka imajı, marka denkliği ve marka
denkliğinin algılanan kalite, marka çağrışımları, marka bilinirliliği ve marka
bağlılığından oluşan boyutlarının önemi zamanla anlaşılmaya başlamıştır. Bu araştırmanın amacı, bankacılık
hizmetlerinden faydalanan tüketicilerin demografik özelliklerinin tercih
ettikleri bankaların marka denkliği, denkliğin alt boyutları ve marka imajı
arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve demografik değişken grupları arasında
var ise farklılıkların ortaya çıkarılmasıdır.
Bu amaç doğrultusunda, Kayseri ilinde ikamet eden tüketicilere yönelik
387 anket uygulanmış ve ölçek güvenilirlikleri hesaplanmıştır. Araştırma
kapsamında veri analizi SPSS 22 paket programında, tanımlayıcı istatistikler,
Spearman korelasyon ve Kruskal Wallis analizinden faydalanılarak yapılmıştır.
Yapılan analizlerinin sonucuna göre marka bağlılığı ile öğrenim durumu, yaş ve banka
kullanım süresi arasında, kullanım süresi ile marka çağrışımı, algılanan kalite
ve marka denkliği arasında ilişkiler tespit edilmiştir. Marka imajı ile marka
çağrışımları, marka bilinirliği, algılanan kalite ve marka denkliği arasında da
ilişkiler olduğu görülmüştür. Yaş grupları açısından incelendiğinde 50 yaş ve
üstü olan katılımcılarıda marka bilinirliğinin daha yüksek, lisansüstü öğrenim
gören bireylerin lise ve dengi öğrenim gören bireylere göre marka
çağrışımlarının daha yüksek, bankalarda
kullanım süresi 15 yıl ve üzeri olan katılımcılarda, 1yıl ve daha az olanlara
göre marka çağırışımı, algılanan kalite ve marka denkliklerinin daha yüksek
olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak işletmelerin, müşteri potansiyelini
artırabilmeleri müşterilerileri demografik özelliklerine göre değerlendirerek,
marka denkliği boyutlarıyla birlikte göz önüne alarak imajlarını artırmaları
gerekmektedir. Marka denkliği boyutlarını ve marka imajını iyileştirecek ve
geliştirecek çözümler oluşturmak, bankalar için önemli bir marka stratejisi
olarak belirlenmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | July 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |