This research studied in Kırıkkale province in 2018-2019 academic year.
This study involving 90 students which they are in 9th grade in their education
in four different high schools in (48 females - 42 males). In determining
students' academic achievement, Mathematics, Turkish Language and Literature
course notes and general notes averages are taken into consideration. Rhythmic
abilities of students. In the study we applied Wekiart (1989) rhythm skill
observation form (Rhytmic) Compentence Analysis Test (RCAT). Rhythmic
competence analysis test, the rhythm competence of the individual, the
underlying music test which was designed to evaluate a persons ability to
perform a movement task according to the rhythm. Students test applications are
recorded with the camera. We put the speaker distance in order to students can
easily hear the metronome. We have discussed with experts from related field
researchers and two referees which have got at least 10 years of experience and
second degree coach certificate in the folklore for evaluating the recorded
video images To prevent one referee’s effect to each other video recordings has
been watched diffrent times by them. Evaluation forms completed diffrent times.
In the data analysis spss 18 package program has been used. As a result, there
is no statistically significant relationship was found rhythmic between ability
scores and academic achievement grade point averages.
Bu araştırma, 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında
Kırıkkale il merkezinde bulunan dört farklı lisede eğitimlerine devam eden 90
(48 kız- 42 erkek) 9. sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Öğrencilerin akademik başarılarının belirlenmesinde Matematik, Türk Dili ve
Edebiyatı derslerinin notları ve genel not ortalamaları dikkate alınmıştır.
Öğrencilerin ritmik yetenekleri Wekiart (1989) ritim beceri gözlem formu (Rhytmic
Compentence Analysis Test- RCAT) ile test edilmiştir. Ritmik yetkinlik
analizi testi, bireyin ritim yetkinliğini, altta yatan müzik ritmine göre bir
hareket görevi gerçekleştirme yeteneğini test ederek değerlendirmek üzere
tasarlanmıştır. Öğrencilerin test uygulamaları kamera ile kayıt altına
alınmıştır. Hoparlör öğrencilerin metronomu rahatlıkla duyabilecekleri mesafeye
konulmuştur. Kaydedilen video görüntülerinin değerlendirilmesinde
alan uzmanlarına başvurulmuştur. Halk Oyunları alanında en az 10 yıl tecrübeli
ve bu alanda ikinci kademe antrenörlük belgesine sahip iki hakem ile
değerlendirmeler yapılmıştır. Hakemlerin birbirlerinden etkilememeleri için
farklı günlerde video kayıtları izletilerek değerlendirme formları
doldurtulmuştur. Veri analizinde SPSS 18 paket programı kullanılmıştır.
Sonuç olarak katılımcıların ritmik yetenek puanları ile akademik başarı not
ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit
edilememiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |