Yaratıcı bireylerin başat niteliklerinden ve geliştirilebilir
özelliklerinden olan hayal gücünün (imgelemci olma) Türkçe öğretimindeki
yerinin araştırıldığı bu çalışmada, doküman inceleme yöntemiyle 5. sınıf Türkçe
ders kitabı ve öğretim programı incelenmiştir. Böylelikle, kitabın organizasyon
şeması içinde yer alan etkinliklerin öğrencilerin yaratıcı düşünme bağlamında
hayal kurma yetisine yönelik yeterliliklerini tespit etmek ve şema içindeki
hazırlık, dinleme, okuma, konuşma, yazma, sonraki bölüme hazırlık, etkinlik ve
tema değerlendirme sorularının hayal kurma yetisine yönelik düzenlenmesi
konusunda bir değerlendirmede bulunmak; Türkçe öğretim programının 5. sınıf
kazanımları içinde yaratıcı düşünme bağlamında ele alınan yapılarının hayal
gücünü geliştirici olma özelliklerini belirlemek ve bu kazanımların hayal gücü
eğitiminde ne şekilde işe koşulacağı konusunda düşünceler ortaya koymak
amaçlanmıştır. Sonuç olarak, Türkçe ders kitabında yer alan etkinliklerde
öğrencilerin yaratıcılıklarını ve hayal gücünü geliştirecek birçok unsura rastlanmıştır.
5. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan etkinlikler; hayal gücü eğitimini
sadece formal öğrenme ortamına değil; informal öğrenme koşullarına da taşıyan
bir yapıda ele alınmıştır. Türkçe öğretiminde hayal gücü eğitiminin varlığının
araştırıldığı bu incelemede adı geçen öğrenme alanının bütün temalarda var
olduğu görülmektedir. Öğrencilere yaratıcı düşünme becerisi bağlamında hayal
gücü kazandırılması hususunda Türkçe öğretim programının beceri alanlarıyla
ilgili kazanımlarından bazıları ile hayal gücünü artırıcı çalışmalar
yapılabileceği de bu çalışmanın sonucunda ulaşılmıştır
In this study, which examines the place of
imagination in teaching Turkish, which is one of the important qualities and
characteristics of creative individuals, 5th grade Turkish textbook
and curriculum have been examined by document analysis method. Thus, it was
aimed to identify the competences of the activities within the organizational
chart of the book for the improvement of imagination in the context of creative
thinking and to make suggestions to develop imaginative thinking; and to
identify the characteristics of the imaginary structures of the outcomes in the
5th grade teaching Turkish curriculum and to put forward thoughts
about how these outcomes would be employed to develop imagination and creative
thinking. As a result, in the activities included in the Turkish textbook, many
elements have been found to improve students' creativity and imagination. These
activities were found to foster imaginative thinking not only through the
formal learning environments but also in informal learning environments.
Additionally, these imaginative structures were found in each theme of the
book. Moreover, it has been concluded that some of the outcomes related to the
areas of skills in teaching Turkish program can be employed in the development
of imaginative thinkin
Turkish Education Imagination Creativity Curriculum Textbook Turkish Teaching Imagination Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |