In this study, it is aimed to o examine the views of
teachers about the process of change and innovation. The research was
structured according to the qualitative design and the data were collected
through a semi-structured interview form developed by the researcher. The study
group consists of eight teachers from 6 different branches working in primary
and secondary schools. Seven semi-structured questions were asked face to face.
The data obtained from the interviews were analyzed by content analysis method
and themes and sub-themes were obtained. As a result of the research, it was
found that teachers value innovations that “benefit, serve to goal and useful”;
they stated themes are “technology”, “adaptation”, “current follow-up”,
“self-development ”. The teachers stated that they are aware of innovation and
change processes, face-to-face communication with their colleagues, related web
pages, educational sites and social media tools and they support individual
learning in these ways. Teachers cite the tools to support individual learning
efforts as effective in-service trainings, general system to support innovations,
teachers to implement innovations and learning environments to implement
innovations. Based on the research findings it is suggested that informing
teachers about changes and innovations; all teachers, especially those who
cannot adapt to the innovation process, should be supported and supervised in
this process. Increasing practical in-service trainings such as first aid
training, fire training, and the use of new teaching methods, systematic peer
learning and sharing activities in schools will support the process of change
and innovation.
Bu çalışmanın amacı, değişim ve yenilik sürecine ilişkin öğretmen
görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel durum çalışması desenine göre
yapılandırılmış olup, veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu,
ilk ve ortaokullarda çalışmakta olan 6 farklı branştan 8 öğretmenden
oluşmaktadır. Katılımcılara yarı yapılandırılmış 7 adet soru yüz yüze
yöneltilmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler, içerik analizi
yöntemi ile analiz edilerek temalar ve alt temalar elde edilmiştir. Araştırma
sonucunda, öğretmenlerin “fayda sağlayan, amaca hizmet eden ve kullanılabilir
olan” yeniliklere değer verdikleri; “teknoloji”, “uyum sağlama”, “günceli
takip”, “kendini geliştirme” temalarını vurguladıkları bulunmuştur. Öğretmenler
yenilik ve değişim süreçlerinden, yüz yüze iletişim ile meslektaşlarından,
ilgili web sayfalarından, eğitimle ilgili sitelerden ve sosyal medya
araçlarından haberdar olduklarını ve yine bu yollarla bireysel öğrenmelerini
destekledikleri belirtmişleridir. Öğretmenler bireysel öğrenme çabalarını
destekleyecek araçları, etkili hizmetiçi eğitimler, yenilikleri destekleyecek
genel sistem, yenilikleri uygulayacak öğretmen ve yenilikleri uygulayabilecek
öğrenme ortamları olarak belirtmişlerdir. Araştırma bulgularından yola
çıkılarak; değişikler ve yenilikler öncesi öğretmenlerin konu hakkında
bilgilendirilmesi; yenilik sürecine uyum sağlayamayan öğretmenler başta olmak
üzere tüm öğretmenlerin bu süreçte desteklenmesi ve denetlenmesi önerilmektedir.
İlkyardım eğitimi, yangın eğitimi, yeni öğretim metotlarının kullanımı gibi
uygulamalı hizmetiçi eğitimlerin arttırılmasının; okullarda sistemli meslektaş
öğrenmesi ve paylaşım çalışmalarının yapılmasının değişim ve yenilik sürecini
destekleyeceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2020 |
Acceptance Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 22 |