The concept of emotional labor is briefly defined as the behavior that needs to be done against customers. It is known that this behavior is used quite a lot in the health sector, especially in the nursing profession group. In this study, it is aimed to obtain in-depth information about the emotional labor behavior and efforts to reveal the social reality about emotional labor behavior in nurses, which is an important element of the health system, while serving in working life. In line with this goal, interviews were conducted with nine nurses work in a public hospital operating in Eskisehir, with a semi-structured interview form created within the framework of a qualitatively phenomenological pattern. The findings were examined by the content analysis method, and various interpretations and inferences were made. The main findings of the study are illustrated by conceptual coding, the themes of process sub-dimensions, and positive and negative effects on emotional labor behavior. One of the analytical results of this study is that the emotions that stand out in emotional labor representation are expressed as very useful in conscience, compassion, and the patient's condition at the time of treatment.
Duygusal emek kavramı kısaca, müşterilere karşı yapılması gereken davranış şekli olarak tanımlanmaktadır. Bu davranış şeklinin sağlık sektöründe özellikle de hemşirelik meslek grubunda oldukça fazla kullanıldığı bilinmektedir. Bu araştırmada sağlık sisteminin önemli bir unsuru olan hemşirelerde, çalışma yaşamında hizmet verirken oluşan duygusal emek davranışı hakkında derinlemesine bilgi edinilmesi ve duygusal emek davranışı ile ilgili sosyal gerçekliğin açıklığa çıkarılma isteği amaçlanmıştır. Bu hedef doğrultusunda nitel olarak fenomonolojik bir desen çerçevesinde oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Eskişehir ilinde faaliyet gösteren bir kamu hastanesinde görev yapan 9 hemşire ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgular içerik analiz yöntemi ile incelenmiş çeşitli yorum ve çıkarsamalarda bulunulmuştur. Araştırmanın temel bulguları kavramsal kodlamalar vasıtasıyla duygusal emek davranışı hakkında süreç alt boyutlar ve olumlu ve olumsuz etkileri şeklinde temalar ile betimlenmiştir. Araştırmanın bulgularından elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda duygusal emek gösteriminde öne çıkan duyguların, vicdan, merhamet ve hastanın tedavi anındaki durumunun da çok etkili olduğunun ifade edilmiş olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | May 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 26 |